Välj vilka cookies (kakor) du använder

Med hjälp av cookies erbjuder vi en bättre användarupplevelse. Du kan hantera och ändra dina inställningar när som helst. Läs mer om våra cookies.

Arcada börjar utbilda medieanalytiker hösten 2017

Publicerad: 02.11.2016 / Pressmeddelande

Yrkeshögskolan Arcada erbjuder 15 studieplatser inom den nya inriktningen Medieanalys som en del av högskolans mediekulturutbildning från och med hösten 2017. Inriktningen medieanalys är ett svar på de krav dagens medielandskap ställer på mediebranschens framtida proffs.

Mediebranschen utvecklas snabbt med ny teknik, där film, television, webb och mobila tillämpningar integreras i allt större grad. Utöver den snabba tekniska utvecklingen genomgår även medielandskapet omfattande förändringar, vilket skapar ett behov av mediekritik och kunskap om medieanalys.

Fred Nordström, examensansvarig för utbildningen inom mediekultur, berättar att den nya inriktningen medieanalys är den enda högskoleutbildningen i sitt slag i Finland. Även om de flesta högskolor inkluderar någon form av medieanalys i sin medieutbildning, så är det här den första utbildningen där huvudfokus ligger på kompetenser inom medieanalys och mediekritik.
 
– På högskolorna i Sverige har man sedan några år utbildat medieanalytiker, säger Nordström. Vi på Arcada ser att det i framtiden finns ett klart behov av professionella medieanalytiker inom den allt mer komplexa mediebranschen också i Finland.

Medieanalytiker jobbar som konsulter eller planerare på t.ex. mediebolag eller organisationer med uppgifter som har att göra med att förstå mediemarknaderna och dess publik, kunder och aktörer.

– Det finns ett ökat behov av ett objektivt och kritisk synsätt i dagens mediesamhälle. Alla kan i dagens läge verka inom media genom egna mediekanaler så som olika former av sociala medier, bloggar, nätbaserad video osv. Detta gör det svårt för aktörer att på ett effektivt sätt nå ut till sin publik och lyckas framträda ur mediebruset. Det är här en medieanalytiker har sin marknad.

Inriktningen fokuserar på att studenterna lär sig förstå medier i dess olika former samtidigt som studenterna förbereds för kommande förändringar som de med säkerhet kommer att stå inför i arbetslivet.

– De som väljer medieanalys som inriktning kommer också att lära sig mediebranschens mångfald. De blivande medianomerna lär sig även att jobba i tvärmediala och mångkulturella produktionsteam, säger Nordström. Han kommer att presentera den nya inriktningen på Högskoledagen 3.11, då ett rekordstort antal abiturienter och yrkesskolelever besöker Arcada.

Övriga inriktningar inom Arcadas mediekulturutbildning är Online media, Foto och klipp, Producentskap, Ljudarbete, och Manus och regi. Medianomutbildningen på Arcada baserar sig på ett tvärmedialt filmskolekoncept som utvecklats på högskolan i mer än 15 år. Arcada samarbetar inom mediekulturutbildningen med bland annat Yle samt olika kommersiella aktörer. Årligen utexaminerar Arcada ca 20-30 medianomer och de sysselsätter sig främst inom broadcast, mediebolag, reklambyråer eller som egenföretagare för varierande marknader.

ARCADA KOMMUNIKATION

För mer information vänligen kontakta:
Examensansvarig Fred Nordström, 0294 282 429, E-post: fred.nordstrom@arcada.fi

Sinituote och Arcada utvecklar Finlands första vassbaserade städprodukt

Forskare vid Yrkeshögskolan Arcada har utvecklat vasskomposit som i samarbete med Sinituote kan användas för att producera städprodukter. Städprodukten, en skafthållare för städredskap, tillverkas med mald vass från Östersjön och plast. Genom att vass skördas och användas industriellt minskar näringsämnen i Östersjön och samtidigt ökar de miljövänliga produkterna på marknaden.

Kategori: Pressmeddelande

Arcada inleder omställningsförhandlingar

Styrelsen för Yrkeshögskolan Arcada Ab har fattat beslut om att inleda omställningsförhandlingar som omfattar hela personalen. Beslutet fattades på ekonomiska grunder och utifrån behovet av konkreta åtgärder för att sänka kostnaderna.

Kategori: Pressmeddelande

Arcada går som första högskola i Finland med i Karavanen till Ukraina

På Yrkeshögskolan Arcada samarbetar både studenter och personal för att konkret visa sitt stöd till Ukraina. Efter tre år av fullskaligt krig behövs kampanjen Arcada för Ukraina mer än någonsin, där målet är att samla in 25 000 euro för att finansiera en ambulans som ska levereras till Ukraina.

Kategori: Pressmeddelande