Organisation
Arcadas verksamhet är organiserad i tre akademier och ett antal administrativa enheter.
Här kan du bekanta dig med strukturen för Arcadas organisation:
Bolagsstruktur
Överblick av Arcadas bolagsstruktur.
Styrelsen för Yrkeshögskolan Arcada Ab sörjer för högskolans förvaltning och för att verksamheten är ändamålsenligt organiserad. Den ansvarar för att tillsynen över högskolans bokföring är ordnad på tillbörligt sätt. Styrelsen ansvarar för och övervakar högskolans förmögenhetsförvaltning.
Till styrelsens uppgifter hör bl.a. att styra och övervaka högskolans operativa ledning, utse och avskeda rektor (verkställande direktören), godkänna och övervaka genomförandet av högskolans strategi, godkänna principerna för riskhantering och säkerställa ledningssystemet. Styrelsen sammankallar bolagsstämman och framställer beslutsförslag, som ska vara förenliga med yrkeshögskole- och aktiebolagslagen samt bolagsordningen.
Styrelsen iakttar i sin verksamhet gällande lagstiftning, bolagsordningen, högskolans instruktion samt den finska koden för bolagsstyrning (Corporate Governance -reglerna).
Styrelsemöten
Styrelsen sammanträder i regel 6-7 gånger per år. Styrelsen är beslutsför då fler än hälften av medlemmarna är närvarande. Högskolans rektor/verkställande direktör föredrar för styrelsen de ärenden som styrelsen handlägger.
Val av styrelsemedlemmar
Högskolans styrelse består av minst sju och högst nio ledamöter. Två av ledamöterna utses av högskolesamfundet, så att en utses bland personalen och en bland studenterna.
Arvoden
Styrelsemedlemmarnas arvoden fastställs av bolagsstämman. Uppgifter om utbetalda arvoden till styrelsemedlemmarna framgår av Yrkeshögskolan Arcada Ab:s bokslut.
Styrelsen
- Alexander Bargum (ordf.)
- Susanna Fabricius
- Maximilian von Renteln
- Susanna Korpivaara
- Nina Lindfors
- Linda Mannila
- Per Nilsson
- Sebastian Nyström
- Anders Portin
Förvaltnings- och personaldirektören fungerar som styrelsens sekreterare.
Arcada har en rektor, som samtidigt fungerar som verkställande direktör för Yrkeshögskolan Arcada Ab. Rektor ansvarar för den löpande förvaltningen av högskolan, leder den operativa verksamheten och ansvarar för förvaltningen av dess egendom i enlighet med gällande lagstiftning, bolagsordningen samt styrelsens anvisningar och föreskrifter. Rektor ska i all sin verksamhet iaktta den finländska koden för bolagsstyrning.
Rektor har till sitt förfogande en ledningsgrupp som stöder rektor i ledningen och planeringen av verksamheten. Vid förhinder för rektor sköts rektors uppgifter av vice rektor.
Rektor
Arcadas ledningsgrupp stöder högskolans rektor i ledningen och planeringen av den operativa verksamheten. Beslut fattas av rektor, som är ordförande för ledningsgruppen.
Ledningsgruppens sammansättning:
- Rektor Mona Forsskåhl, ordförande
- Akademichef Maria Forss
- Förvaltnings- och personaldirektör Susanne Homén-Lindberg
- Akademichef Carina Kiukas
- Ekonomidirektör Tom Lindström
- Direktör, Arcadatjänster Annika Stadius
- Akademichef Mark Dougherty
Arcada har ett kvalitetsråd som är gemensamt för hela högskolan. Kvalitetsrådets uppdrag är att säkerställa att verksamheten i högskolan på alla nivåer håller en hög och jämn kvalitet. Kvalitetsrådet utvecklar högskolans kvalitetssystem där kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling är integrerade delar i en ständigt pågående förbättringscykel.
Kvalitetsrådet består av tio till tolv personer med bred förankring i organisationen. Alla utbildningsbranscher är representerade, liksom även studieservice. En representant för de övriga enheterna, en till två studentrepresentanter samt två externa personer hör också till rådet.
Kvalitetsrådet utses av rektor för en treårig mandatperiod. Studentrepresentanterna utses för ett till två år åt gången.
Kvalitetsrådets sammansättning
Camilla Wikström-Grotell, ordförande
Överlärare Niklas Eriksson
Lektor Rene Herrmann
Överlärare Ira Jeglinsky
Amanuens Monica Löv
Lektor Annika Skogster
Ansvarig för hållbart karriärstöd Sandra Slotte
Lektor Minna Lehtola
Externa medlemmar
Socialrådet Stefan Mutanen
Utbildningsplanerare Susanna Taimitarha
Studentrepresentanter
Kevin Salwathura, ordinarie medlem
Ronja Forsström, ordinarie medlem
Rickard Rosbäck, suppleant
Axel Lehtinen, suppleant
Omprövningsnämnden
Arcadas omprövningsnämnd behandlar ärenden som gäller omprövning av antagningsbeslut, beslut om förlust av studierätt och bedömning av studieprestationer och tillgodoräknande av studier eller kunskaper.
Omprövningsnämnden består av en ordförande, tre övriga personalmedlemmar och en studentmedlem. Varje medlem har en personlig suppleant.
Ordföranden och ordförandens suppleant ska vara överlärare eller lektor. De övriga personalmedlemmarna ska vara lärare.
Ordföranden, medlemmarna samt deras personliga suppleanter förordnas av Yrkeshögskolans styrelse för en mandatperiod på två år.
Omprövningsnämndens sammansättning 2021–2023:
Lektor Maria Bäck (ordförande)
Suppleant: Lektor Nanna Engebretsen
Överlärare Niklas Eriksson
Suppleant: Lektor Linda Puukko
Lektor Ingmar Sigfrids
Suppleant: Lektor Linnéa von Hedenberg-Löfman
Lektor Jari Savolainen
Suppleant: Lektor Pernilla Stenbäck
Lektor Rene Herrmann
Suppleant: Lektor Kim Rancken
Student Amanda Samelin
Suppleant: Ida Flemmich
Som föredragande för omprövningsnämnden fungerar jurist Anna Härmä.
Samarbetsdelegationen
Arcadas samarbetsdelegation fungerar som ett samarbetsorgan mellan arbetsgivaren och arbetstagarna. Samarbetsdelegationens uppgift är att medverka vid utvecklandet av verksamheten och arbetsförhållandena på Arcada.
Arbetsgivaren företräds av Arcadas rektor och/eller vice rektor samt av förvaltnings- och personaldirektören, som fungerar som samarbetsdelegationens ordförande. Närvarorätt har även akademicheferna.
Arbetstagarna representeras av företrädare för Arcadas två personalgrupper, den undervisande personalen och den administrativa personalen. Den undervisande personalen företräds av förtroendemän och/eller samarbetsombud. Närvarorätt har även arbetarskyddsfullmäktige.
Samarbetsdelegationens medlemmar:
Ordförande: Förvaltnings- och personaldirektör Susanne Homén-Lindberg
Arbetsgivarens representanter:
Mona Forsskåhl, rektor
Susanne Homén-Lindberg, förvaltnings- och personaldirektör
Arbetstagarrepresentanter:
Kim Rancken, huvudförtroendeman
Jan Nyberg, förtroendeman
Pernilla Stenbäck, förtroendeman
Krister Karlström, förtroendeombud
Maria Bäck, arbetarskyddsfullmäktig
Övriga:
Jurist Anna Härmä fungerar som samarbetsdelegationens sekreterare.
Arbetarskyddskommissionen
Arbetarskyddskommissionen handlägger frågor som gäller arbetarskydd och jämställdhet.
Arbetarskyddskommissionens sammansättning:
Ordförande: Förvaltnings- och personaldirektör Susanne Homén-Lindberg
Arbetarskyddsfullmäktig Anu Nyberg
Vice arbetarskyddsfullmäktig Maria Bäck
Vice arbetarskyddsfullmäktig Mikael Karmano
Säkerhetschef David Sjöberg
Representanter för företagshälsovården deltar vid behov i mötena.
Jurist Anna Härmä fungerar som arbetarskyddskommissionens sekreterare.
Arcadas plan för jämställdhet och likabehandling
Verksamheten vid Arcada utgår från jämställdhet mellan könen och strävan efter etnisk och social mångfald. Vi erkänner alla människors lika värde och vill verka för likabehandling, mot alla slag av diskriminering och främlingsfientlighet. Jämlikhet på Arcada innebär att skapa en god lärandemiljö och arbetsplats, där studenter och medarbetare känner meningsfullhet, glädje och gemenskap i arbetet och vill utveckla verksamheten och sig själva.
En organisation av Arcadas storlek är enligt lag skyldig att ha en jämställdhetsplan och planen bygger på Lag om jämställdhet mellan kvinnor och män (1986/609) och Diskrimineringslagen (2014/1325). Planen omfattar både personal och studenter på Arcada.
Enheter på Arcada
Presentation av alla enheter vid högskolan.
Arcadas rektor leder och ansvarar för Arcadas operativa verksamhet och representerar högskolan i extern kommunikation och samhällsrelationer.
Rektoratet arbetar med verksamhetsstyrning och -uppföljning samt övergripande strategifrågor i syfte att utveckla Arcadas verksamhet.
Rektor och VD
Mona Forsskåhl
Tre akademier
Arcada erbjuder professionsinriktad högskoleutbildning och idkar forsknings- och utvecklingsverksamhet för att trygga tillgången på svenskspråkig arbetskraft och bidra till en levande tvåspråkighet. Forsknings- och utvecklingsverksamheten är en integrerad del av utbildningen och fokuserad på strategiskt valda profilområden, där forskning och utveckling sker i överlärarledda lärarteam. Forskning och utveckling bedrivs i nätverk med forskningsinstitut och andra högskolor och universitet nationellt och internationellt.
Arcadas utbildnings- och forskningsverksamhet är organiserad i tre akademier:
-
Akademin för masterutbildning och forskning
-
Akademin för företagsekonomi och vård
-
Akademin för teknik, kultur och välfärd
Varje akademi leds av en akademichef.
Språkenheten
Språkenheten ansvarar för utbildningen i språk och kommunikation vid Arcada. Därtill erbjuder språkenheten språkstöd för Arcadas studenter och medarbetare och svarar för utvärderingen av studenternas kompetens i de inhemska språken som enligt lagen krävs av offentligt anställda.
Enhetens lärare deltar aktivt, nationellt och internationellt, i språklärarsamarbete och olika utvecklingsprojekt gällande språkundervisning och utvärdering på högskolenivå.
Organisatoriskt hör språkenheten till Akademin för företagsekonomi och vård.
Kontinuerligt lärande
Arcada erbjuder även fortbildningsmöjligheter i form av bland annat kurser, specialiseringsstudier, simuleringsundervisning och öppna yrkeshögskolekurser. Kontinuerligt lärande ligger under Akademin för företagsekonomi och vård.
Arcadatjänster jobbar för att stöda studenternas studie-, karriär-, och livshanteringsfärdigheter. Enheten erbjuder stöd för inlärning, studiefärdigheter och karriärutveckling genom individuell handledning på campus eller online. Arcadatjänster ansvarar även för högskolans biblioteks- och informationsverksamhet.
I helheten ingår tre mindre enheter.
Arbetslivssamarbete och karriärstöd
- centraliserat hållbart karriärstöd för studenter och alumner med fokus på kompetenser som de behöver i framtidens studier och arbetsliv
- ansvarsperson för de nationella enkäterna AVOP i studiernas slutskede, samt Karriäruppföljningen fem år efter utexaminering.
- ansvarig för utvecklandet av Arcadas SIMHE-tjänster (integrationsstöd på svenska)
Vägledning och studentvälmående
- individuellt samtalsstöd och vägledning
- specialpedagogiskt stöd
- psykologtjänster
- Arcadas kontaktperson till SHVS (Studenternas hälsovårdsstiftelse)
- studentombud i välmåendeärenden
Bibliotek och informationstjänster
Biblioteket erbjuder en användarvänlig och nätbaserad biblioteks- och informationsverksamhet för Arcadas studenter och personal, men biblioteket är också öppet för allmänheten. Bibliotekets centrala verksamhet är kundservice, upprätthållande av samlingarna, utveckling av informationskompetens, de elektroniska tjänsterna, statistikuppföljning och nyckeltal samt samarbete med övriga instanser.
Enheten ansvarar för högskolans ekonomi, IT-struktur samt student- och personalmobilitet. Inom enheten verkar nedanstående tre team.
Ekonomi och kvalitet
Teamet handhar den ekonomiska styrningen och uppföljningen på Arcada. Till uppdraget hör bland annat:
- Bokslut och budgetering
- Löner
- Projektbokföring
- Hantering av Arcadas kvalitetssystem
- Dataanalyser, rapportering och uppföljning av strategiska verksamhetsmål
IT
IT är en administrativ serviceenhet som betjänar hela organisationen. Enheten ansvarar för driften och den strategiska utvecklingen av Arcadas IT-miljö så att den ska stöda verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Enheten tar hand om IT-relaterade problem och ärenden och sköter om att alla får det stöd som behövs.
Till enhetens uppgifter hör bland annat:
- Användarkonton
- Hårdvara och övrig utrustning
- Mjukvara
- Nätverk och nätkommunikation
- Olika register och informationssystem
- Dataskydd och informationssäkerhet
- Interna och externa tjänster samt integreringar dem emellan
- AV-tjänster
- Telefoni
Mobilitet
Arcada har ett brett samarbetsnätverk bestående av partnerhögskolor runtom i världen. Teamet jobbar med student- och personalmobilitet och stöder både inkommande och utgående studenter och personal i processerna kring utbyte, samarbetar med utbildningarna och våra internationella partner för att skapa intressanta utbytesmöjligheter i världens alla hörn.
Arcadas HR- och förvaltningsenhet skapar med hjälp av genomtänkta processer och strukturer förutsättningar för att högskolans verksamhet ska fungera smidigt och professionellt. I enheten ingår även studieärenden och antagningstjänster.
HR och förvaltning
Målsättningen är att säkerställa att alla medarbetare har de bästa förutsättningarna för att sköta sitt eget arbete. Enheten arbetar för en aktiv och strategisk kompetensförsörjning i en hälsofrämjande verksamhetsmiljö.
Till de huvudsakliga uppgifterna hör att:
- Bereda och verkställa beslut av rektor eller kollegiala förvaltningsorgan och bistå rektor i organisationsutvecklingsarbetet
- Ansvara för den allmänna förvaltningen och vidareutveckla strukturer och processer
- Erbjuda juridisk rådgivning och stöd för enheterna
- Ansvara för Arcadas arbetsgivaruppgifter och HR-funktioner, inklusive rekryteringsprocesser och lönesättningar
- Erbjuda verktyg, råd och stöd för chefer i personalfrågor
- Skapa stigar för kompetens- och karriärutveckling
- Erbjuda hälsofrämjande aktiviteter för medarbetarna för att stöda upp arbetsvälmåendet
- Ansvara för arbetarskyddet och fungera som kontaktlänk till företagshälsovården
- Följa upp jämställdhetsarbetet på högskolan
Studieärenden och antagningstjänster
Studieärenden ger information till och betjänar högskolans examensstudenter. Arcadas studiekoordinatorer hjälper studenterna med bland annat läsårsanmälan, studieintyg och studieutdrag, betyg och betygsanhållan och frågor som rör tillgodoräkning. Studieärenden betjänar även alumner i frågor gällande betygskopior och intyg.
Arcadas antagningsservice ger service och information till alla sökande och potentiella sökande till examensinriktad utbildning och Öppna YH-leden vid Arcada, samt till personer som i sitt yrke vägleder dessa sökande. Antagningsservice sköter även administrationen kring ansökan och antagning samt verkställer det lagenliga myndighetsansvar som yrkeshögskolorna har.
Arcadas kommunikation jobbar med att stärka och utveckla högskolans varumärke, göra högskolan till en attraktiv miljö för studenter och medarbetare och stöda högskolan att med kommunikativa medel nå målsättningarna.
Enheten erbjuder en god infrastruktur och verktyg för kommunikationsarbetet och har en samordnande, stödjande och rådgivande roll i kommunikationsfrågor.
I enheten ingår också campustjänster, som jobbar med att Arcadahuset är en fungerande, trivsam och trygg studie- och arbetsmiljö för studenter, medarbetare och gäster. Campusteamet sköter även evenemangs- och uthyrningstjänster samt ansvarar för student- och kundbetjäning och telefonväxel.
Kommunikationens huvudsakliga uppdrag är:
- kommunikationsplanering
- upprätthållande och utveckling av högskolans identitet, image och profil
- marknadskommunikation och studentrekrytering
- kontakter och relationer med media
- arrangemang gällande akademiska högtider, mässor, evenemang och konferenser
- kontakter och relationer med alumner
- samordning och utveckling av fundraising
- att skapa förutsättningar för kommunikation med medarbetare och studenter
- rådgivning och stöd i kommunikationsfrågor
- uthyrningstjänster