Arcada får betydande projektfinansiering från Svenska folkskolans vänner
Publicerad: 29.08.2016 / Pressmeddelande
Svenska folkskolans vänner har beviljat Yrkeshögskolan Arcada och Institutionen för Energi- och materialteknologi 395 000 euro för utvecklingsprojektet Teknetium. Det långsiktiga målet med projektet är att utbilda högklassiga miljömedvetna ingenjörer som kan hantera dagens globala och digitala arbetsmiljö.
Utvecklingsprojektet Teknetium utvecklar Arcadas svenskspråkiga utbildningar i energi- och materialteknik under åren 2016-2019. Genom samarbete med nordiska nyckelpartners skapar Arcada virtuella undervisnings- och laborationsmiljöer, som utnyttjar den nyaste tekniken som komplement till närundervisningen.
- Ett centralt fokus ligger i att utveckla undervisningen genom att i ännu större utsträckning än tidigare införa aktuell forskningskunskap i ingenjörsutbildningen, och använda nya teknologiska lösningar för att skapa en modern och brett täckande utbildningshelhet, säger Michael von Boguslawski, forskningsombud vid Arcada.
Fokusområden i projektet är hållbar utveckling, cleantech, delningsekonomi och resursmedvetenhet. Teknetium ska ge Arcadas svenskspråkiga ingenjörer ett brett nordisk kontaktnät och fördjupade kunskaper om teknologins möjligheter för främjandet av hållbar utveckling. Ingenjörerna ges även färdigheter för att effektivt kunna söka och sprida kunskap digitalt i samarbete med globala aktörer.
- Vi vill förstärka ett miljömedvetet tankesätt i ingenjörsutbildningen. Miljöaspekten, och hållbar utveckling som helhet, är en ofrånkomlig del som måste tas i beaktande då vi utbildar framtidens ingenjörer. Med projektet kan vi åstadkomma bestående förändringar och resultat, säger von Boguslawski.
Hållbar utveckling och digitalisering hör till Arcadas strategiska tyngdpunktsområden, genom vilka högskolan reagerar även på en förändrad ingenjörskultur. Kraven på ingenjörer är mer omfattande än förr i och med att produktutveckling och tillverkning sker globalt distribuerat och digitalt.
- Utvecklingsprojektet möjliggör en helt ny utbildningsform för en ny generation ingenjörer. Vi vet att det finns mängder av kunskap om hållbar utveckling ute i världen, men vi behöver verktyg för att komma åt den. Därför vill vi skapa virtuella undervisningsmiljöer, där vi kan utbyta kunskap och lösa problem genom kommunikation via nätet och sociala medier, säger projektledare Mirja Andersson, examensansvarig lektor för utbildningen i process- och materialteknik.
Inom ramen för projektet finns tre övergripande mål. Arcada ska utveckla nätundervisningen inom den svenskspråkiga ingenjörsutbildningen, utarbeta en nordisk eller europeisk samarbetsform kring gemensamma virtuella laboratorier samt utveckla utbildningarna i energi- och materialteknik för att uppfylla nordiska och europeiska krav baserat på våra forsknings- och utvecklingsstyrkor och identifierad arbetslivsrelevans.
Tilläggsuppgifter och kommentarer:
Mirja Andersson, FD, projektledare, 0294 282 570, E-post: mirja.andersson
Michael von Boguslawski, FD, forskningsombud, 0294 282 459, E-post: michael.vonboguslawski