Praktik – en direkt koppling till arbetslivet
Praktiken är det som gör en yrkeshögskoleexamen unik. Vid Arcada har alla bachelorutbildningar praktikperioder som en integrerad del av examen. Alla som studerar hos oss får en direkt koppling till den egna branschen och omsätter teorin i praktik genom att redan under studierna ge sig ut i arbetslivet. Under praktiken får studenterna tillämpa sina kunskaper och färdigheter samtidigt som de skapar nätverk och kontakter. I bästa fall öppnar praktikperioden möjligheter till anställning och samarbete i ett senare skede av studierna då examensarbetet ska slutföras.
Målinriktat lärande
Praktik är ett styrt och målinriktat lärande som ger studenten möjlighet att utveckla sin yrkeskunskap och utgör ett studieavsnitt som bedöms som godkänd eller underkänd. Under praktiken får studenten möjlighet att både själv utföra arbete och observera andra.
Precis som alla våra utbildningar har en egen profilering ser också praktikperioderna mycket olika ut inom de olika branscherna. Både längden och andelen praktik inom utbildningen varierar mycket. Gemensamt för alla praktikperioder är ändå att det alltid finns en ansvarig lärare vid högskolan och vanligen en handledare på arbetsplatsen.
Vill du erbjuda en praktikplats?
På Arcada ingår praktik som ett element i studierna inom alla utbildningsprogram på bachelornivå. Därför är ett nätverk av partner inom olika samhällssektorer centrala för både våra studenter och oss. Då du erbjuder en praktikplats åt en av våra studenter ger du samtidigt en möjlighet att utveckla och förfina den kunskap som övats i teorin eller i en simuleringsmiljö. Samtidigt får du och din organisation knyta värdefulla band till morgondagens experter och ta del av det senaste inom ert område.
För att ta emot en praktikant behövs vanligen en handledare på arbetsplatsen som tar ansvar för praktikanten och hens inlärning. Inom vård och hälsovård finns dessutom specifika krav som ställs på handledaren då handledaren alltid ska representera den profession som den specifika praktikperioden gäller.
Praktikhandledaren
Praktikhandledaren är en yrkesperson inom sitt område som introducerar och vägleder praktikanten i enhetens eller arbetsplatsens arbete. Handledarens roll är att stödja praktikantens professionella utveckling och lärandeprocess under praktiken samt att inspirera och motivera dem.
På den här sidan hittar du tips och råd om hur du kan handleda din praktikant på ett effektivt sätt.
Praktik inom sjuk- och hälsovård
Inom sjuk- och hälsovård finns det många lagstadgade perioder och element som ingår och därför har vi samlat information om de enskilda praktikperioderna och för dig som handledare på vår studieportal Start Extern länk.
Få ut det mesta av praktikperioden
Här har vi samlat grundläggande tips för en lyckad praktik. Då alla involverade är förberedda finns de bästa förutsättningarna för en lyckad praktik!
Gör upp ett praktikavtal och be att få praktikantens egna godkända plan med målsättningar för praktiken. Praktikplanen utgör grunden för handledningen och utvärderingen av praktiken. Inom en del områden görs sällan separata avtal, men det finns klara direktiv om innehåll som fungerar som riktlinje för praktiken.
Du är en nyckelspelare redan före praktiken inletts. För att praktikanten ska få en så bra introduktion till jobbet och arbetsplatsen som möjligt är det viktigt att hela arbetsgemenskapen är väl förberedd. Berätta redan före praktikanten börjar om hens roll och när hen börjar. Kom också ihåg att berätta om din roll som handledare och vad det innebär.
Före praktiken inleds är bra att ha ett klart upplägg. Beakta följande i planeringen:
- Praktikens längd.
- Hur praktikanten kommer platsa i arbetsgemenskapen.
- De viktigaste målen för praktiken.
- Arbetsuppgifter som uppfyller målen. Uppgifterna behöver vara:
- varierade och mångsidiga,
- på en lämplig kravnivå,
- gå att genomföra under handledning/övervakning och
- omfatta moment då man iakttar andras arbete.
- Tid för möten med praktikanten så att de går att genomföra med hänsyn till dina övriga arbetsuppgifter.
- Möjlig lön, kollektivavtal osv.
Praktiken kan innehålla delar/moment som är av särskilt intresse för praktikanten, men även annat innehåll som handledaren vet är relevant för erfarenheten och lärandet.
Det är bra för praktikanten att lära sig att arbetet ofta består av rutinuppgifter, men de ska också få erfarenhet av så många olika arbetsuppgifter som möjligt på arbetsplatsen.
Under praktiken deltar praktikanten mångsidigt i arbetet på praktikplatsen. Uppgifterna är så varierande som möjligt och genomförs både under personalens övervakning och självständigt. Eftersom praktiken också ska ge en första inblick i arbetslivet och hur man fungerar i en arbetsgemenskap är det viktigt att bjuda med praktikanten i olika sammanhang, både mer formella möten och informella träffar.
Som handledare bär du ett viktigt ansvar för att informera praktikanten om gällande förhållningsregler och möjliga risker på arbetsplatsen.
Praktikanten ska under hela praktikperioden få regelbunden handledning, feedback och respons på sin insats.
Kom ihåg att:
- Ge uppgifter som erbjuder möjlighet till utveckling
- Lämna inte praktikanten ensam utan en uttalad/definierad uppgift.
- Var uppmuntrande och bered plats för uppgifter där praktikanten får uppleva framgång.
- Ge ansvar – börja litet och låt det gradvis växa.
- Ingrip om det finns orsak till oro eller om praktikantens attityd väcker frågor. Kontakta också med låg tröskel den ansvariga läraren.
- Förvänta dig punktlighet och att överenskommelser hålls.
Feedback ett centralt element för en lyckad praktik
Omedelbar feedback på arbetet i vardagliga situationer hjälper praktikanten att bedöma sina prestationer och sin interaktionsförmåga. I bästa fall ger det också möjlighet att tänka annorlunda och hitta andra lösningar.
- Uppmuntra, uppmuntra, uppmuntra.
- Kom ihåg att du också förmedlar attityd, känslor och motivation.
- Ge konstruktiv och ärlig feedback på varje uppgift.
- Inom de områden, t.ex. vård och hälsovård, där en slutdiskussionen ska ordnas är det viktigt att reservera tillräckligt med tid för den. Be praktikanten kontakta den ansvariga läraren för att avtala om deltagande i feedbacksessionen.
Var beredd på att svara på frågor och att få feedback. Engagera gärna också andra kolleger i stödet till praktikanten. All feedback behöver inte komma från dig direkt, utan det kan komma från andra som varit närvarande och deltagit i arbetet under dagen. Lika viktigt som att ge feedback är att lyssna på praktikantens frågor och vara beredd på att ta emot idéer och förslag. Alla frågor är tillåtna, vilket kan kräva tålamod från din sida då en del saker kan kännas uppenbara för dig.
Håll kontakten med Arcada och den lärare som ansvarar för praktiken. Läraren som ansvarar för praktiken ska se till att både du och praktikplatsen får tillräcklig information.
Kontakt till högskolan
Det finns alltid en ansvarig lärare vid Arcada. Den ansvariga läraren är också din kontaktperson och den du kan vända dig till ifall oklarheter uppstår. Typiska fall då du alltid ska kontakta den ansvariga läraren är:
- ifall praktikanten blir sjuk och är borta från praktikplatsen under en längre tid
- fall där praktikantens inställning eller attityd väcker frågor
- om du känner dig tveksam gällande något som är kopplat till handledningen eller de uppgifter praktikanten borde genomföra
- du vill diskutera andra frågor som rör praktiken.
Det är viktigt att problemsituationer reds ut så snart som möjligt. För att det ska ske är det viktigt att du kontaktar din chef omgående och att du själv kontaktar den ansvariga läraren på högskolan.
Efter det är det viktigt att båda parterna får komma till tals. Då orsaken till problemet retts ut görs en handlingsplan upp för att lösa situationen.
Den övergripande bedömningen av praktiken baseras på studieavsnittets mål, kompetenserna inom studieområdet och praktikens karaktär. Syftet med utvärderingen är att stöda praktikanten i sin personliga och yrkesmässiga utveckling och att bedöma effekterna av sitt arbete, sina arbetsmetoder och sin egen verksamhet.
Inom flera områden godkänns praktiken på basen av en rapport där studenten bl.a. ombes evaluera den egna inlärningen, nyttan i relation till studierna. Hur praktikrapporten utformas varierar från bransch till bransch.
Den främsta uppgiften med bedömningen är att stödja praktikantens framtida lärande.