Harjoittelu - suora yhteys työelämään
Harjoittelu tekee ammattikorkeakoulututkinnosta ainutlaatuisen. Arcadassa kaikissa AMK-ohjelmissa harjoittelujaksot ovat keskeinen osa tutkintoa. Jokainen meillä opiskeleva saa suoran yhteyden omaan alaansa ja mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön osallistumalla työelämään jo opintojen aikana. Harjoittelun avulla opiskelijat voivat soveltaa tietojaan ja taitojaan ja luoda samalla verkostoja ja kontakteja. Parhaassa tapauksessa harjoittelu avaa mahdollisuuksia työllistymiseen ja yhteistyöhön opintojen myöhemmässä vaiheessa, kun he suorittavat opinnäytetyönsä.
Tavoitteellinen oppiminen
Harjoittelu on ohjattu ja tavoitteellinen oppimiskokemus, jonka avulla opiskelijat voivat kehittää ammatillista osaamistaan, ja se muodostaa opintojakson, joka arvioidaan hyväksytyksi tai hylätyksi. Harjoittelun aikana opiskelijalla on mahdollisuus sekä tehdä työtä että oppia tarkkailemalla muita.
Aivan kuten kaikilla koulutusohjelmillamme on oma profiilinsa, myös harjoittelujaksot ovat hyvin erilaisia eri aloilla. Sekä harjoittelujaksojen pituus että niiden osuus tutkinnossa vaihtelevat suuresti. Yhteistä kaikille harjoittelujaksoille on kuitenkin se, että korkekoululla on aina vastuuopettaja ja työpaikalla yleensä myös ohjaaja.
Haluatko tarjota harjoittelupaikan?
Arcadassa harjoittelu sisältyy opintoihin kaikissa AMK tutkinto-ohjelmissa. Siksi yhteiskunnan eri alojen kumppaniverkosto on keskeinen sekä opiskelijoillemme että meille. Kun tarjoat harjoittelupaikan jollekin opiskelijoistamme, tarjoat mahdollisuuden kehittää ja tarkentaa teoriassa tai simulaatioympäristössä harjoiteltuja tietoja. Samalla sinä ja organisaatiosi solmitte arvokkaita yhteyksiä tulevaisuuden asiantuntijoihin ja opitte alan uusimmasta kehityksestä.
Harjoittelijan vastaanottaminen edellyttää yleensä ohjaajaa työpaikalla, joka ottaa vastuun harjoittelijasta ja hänen oppimisestaan. Lisäksi sosiali- ja terveysalalla on erityisvaatimuksia ohjaajalle, sillä ohjaajan on aina edustettava kyseisen harjoittelujakson ammattikuntaa.
Harjoittelun ohjaaja
Harjoittelun ohjaaja on oman alansa ammattilainen, joka perehdyttää ja opastaa harjoittelijaa yksikön tai työpaikan toimintaan. Hänen tehtävänään on tukea harjoittelijan ammatillista kehitystä ja oppimisprosessia harjoittelun aikana sekä innostaa ja motivoida häntä.
Tältä sivulta löydät vinkkejä ja neuvoja siitä, miten voit ohjata harjoittelijaa tehokkaasti.
Hyödynnä harjoittelujakso parhaalla mahdollisella tavalla
Seuraavassa on muutamia perusvinkkejä onnistuneeseen harjoitteluun. Kun kaikki osapuolet ovat valmistautuneet, harjoittelun onnistumiselle on parhaat edellytykset!
Laadi harjoittelusopimus ja pyydä harjoittelijalta oma hyväksytty suunnitelma harjoittelun tavoitteista. Harjoittelusuunnitelma on harjoittelun valvonnan ja arvioinnin perusta. Joillakin aloilla erillisiä sopimuksia tehdään harvoin, mutta on olemassa selkeitä sisällöllisiä ohjeita, jotka toimivat harjoittelun ohjenuorana.
Olet keskeinen toimija jo ennen harjoittelun alkua. Jotta harjoittelijalla olisi mahdollisimman hyvä perehdytys työhön ja työpaikkaan, on tärkeää, että koko työyhteisö on hyvin valmistautunut. Kerro jo ennen harjoittelijan aloittamista hänen roolistaan ja siitä, milloin hän aloittaa. Muista myös kertoa heille omasta roolistasi ohjaajana ja siitä, mitä se pitää sisällään.
On hyvä, että sinulla on selkeä suunnitelma ennen harjoittelun alkua. Ota suunnittelussa huomioon seuraavat asiat:
- Harjoittelun kesto.
- Miten harjoittelija sopii työyhteisöön.
- Harjoittelun päätavoitteet.
- Tavoitteet täyttävät tehtävät.
- Tehtävien on oltava:
- monipuolisia ja vaihtelevia,
- riittävän vaativia, s
- ellaisia, että niitä voidaan suorittaa ohjauksessa/valvonnassa ja että niihin sisältyy toisten töiden tarkkailua.
- Aikaa harjoittelijan kanssa pidettäville tapaamisille, jotta ne voidaan suorittaa suhteessa muihin tehtäviisi.
- Mahdollinen palkka, työehtosopimukset jne.
Harjoitteluun voi sisältyä harjoittelijan kannalta erityisen kiinnostavia osia/elementtejä, mutta myös muuta sisältöä, jonka ohjaaja tietää olevan merkityksellistä kokemuksen ja oppimisen kannalta.
Harjoittelijan on hyvä oppia, että työ koostuu usein rutiinitehtävistä, mutta hänen tulisi myös saada kokemusta mahdollisimman monista erilaisista työtehtävistä työpaikalla.
Harjoittelun aikana harjoittelija osallistuu monenlaiseen toimintaan harjoittelupaikassa. Tehtävät ovat mahdollisimman monipuolisia, ja ne suoritetaan sekä henkilökunnan valvonnassa että itsenäisesti. Koska harjoittelun tarkoituksena on myös antaa ensimmäinen näkemys työelämästä ja työyhteisön toiminnasta, on tärkeää kutsua harjoittelija osallistumaan erilaisiin tilaisuuksiin, sekä virallisiin että epävirallisiin tapaamisiin.
Ohjaajana sinulla on tärkeä vastuu kertoa harjoittelijalle työpaikan säännöistä ja mahdollisista riskeistä.
Harjoittelijan tulisi saada säännöllisesti ohjausta ja palautetta suorituksestaan koko harjoittelun ajan.
Muista:
- Älä jätä harjoittelijaa yksin ilman määriteltyä tehtävää.
- Ole rohkaiseva ja anna tilaa tehtäville, joissa harjoittelija voi kokea onnistumisia.
- Anna vastuuta - aloita pienestä ja anna sen vähitellen kasvaa.
- Puutu asiaan, jos on syytä huoleen tai jos harjoittelijan asenne herättää kysymyksiä. Ota yhteyttä myös vastuuopettajaan matalalla kynnyksellä.
- Vaadi täsmällisyyttä ja sopimusten noudattamista.
Palaute on onnistuneen harjoittelun avaintekijä
Välitön palaute jokapäiväisissä tilanteissa tehdystä työstä auttaa harjoittelijaa arvioimaan suoritustaan ja vuorovaikutustaitojaan. Ihannetapauksessa se antaa heille myös mahdollisuuden löytää uusia erilaisia ratkaisuja.
- Kannusta, kannusta, kannusta.
- Muista, että välität myös asennetta, tunteita ja motivaatiota.
- Anna rakentavaa ja rehellistä palautetta jokaisesta tehtävästä.
- Niillä aloilla, kuten sosiali- ja tervysala, joilla järjestetään loppukeskustelu, on tärkeää varata siihen riittävästi aikaa. Pyydä harjoittelijaa ottamaan yhteyttä vastuuopettajaan ja sopimaan palautekeskusteluun osallistumisesta.
Ole valmis vastaamaan kysymyksiin ja vastaanottamaan palautetta. Ota rohkeasti myös muut kollegat mukaan harjoittelijan tukemiseen. Kaiken palautteen ei tarvitse tulla suoraan sinulta, vaan se voi tulla muilta, jotka olivat läsnä ja osallistuivat työhön päivän aikana. Yhtä tärkeää kuin palautteen antaminen on kuunnella harjoittelijan kysymyksiä ja olla valmis ottamaan vastaan ideoita ja ehdotuksia. Kaikki kysymykset ovat sallittuja, mikä saattaa vaatia sinulta kärsivällisyyttä, sillä jotkin asiat saattavat tuntua itsestään selviltä.
Pidä yhteyttä Arcadaan ja harjoittelusta vastaavaan opettajaan. Harjoittelusta vastaavan opettajan tulee varmistaa, että sekä sinä että harjoittelupaikka saavat riittävästi tietoa.
Yhteydenpito korkeakouluun
Arcadassa on aina vastuuopettaja. Vastuuopettaja on myös yhteyshenkilösi, jonka puoleen voit kääntyä jos epäselvyyksiä esintyy. Tyypillisiä tapauksia, joissa sinun tulee aina ottaa yhteyttä vastuuopettajaan, ovat:
- jos harjoittelija sairastuu ja on pidemmän aikaa poissa harjoittelupaikalta
- jos harjoittelijan asenne tai käyttäytyminen herättää kysymyksiäjos
- sinulla on epäilyksiä jostakin ohjaukseen liittyvästä asiasta tai tehtävistä, jotka harjoittelijan tulisi suorittaa
- haluat keskustella muista harjoitteluun liittyvistä asioista.
On tärkeää, että ongelmat ratkaistaan mahdollisimman pian. Jotta näin tapahtuisi, on tärkeää, että otat välittömästi yhteyttä esimieheesi ja korkeakoulun vastuuopettajaan.
Sen jälkeen on tärkeää, että molempia osapuolia kuullaan. Kun ongelman syy on selvitetty, laaditaan toimintasuunnitelma tilanteen ratkaisemiseksi.
Harjoittelun kokonaisarviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin, opintoalan osaamiseen ja harjoittelun luonteeseen. Arvioinnin tarkoituksena on tukea harjoittelijan henkilökohtaista ja ammatillista kehittymistä sekä arvioida hänen työnsä, työmenetelmiensä ja oman toimintansa vaikutuksia.
Useilla aloilla harjoittelu hyväksytään raportin perusteella, jossa opiskelijaa pyydetään arvioimaan omaa oppimistaan ja harjoittelun hyötyä suhteessa opintoihin. Harjoitteluraportin muoto vaihtelee alakohtaisesti.
Arvioinnin päätarkoituksena on tukea harjoittelijan tulevaa oppimista.