Entreprenörskap och soft skills är framtidens melodi
Vilka kunskaper behöver studenter få med sig idag för att vara framgångsrika på arbetsmarknaden imorgon?
Under 2019 tog Arcada ett stort kliv framåt i och med att utvecklingsprojekteten Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa (Työpeda) och Arcada Coaching Clinic (ACC) tog fart. Genom bägge projekten har det entreprenöriella mindsetet spridits över institutionsgränserna på Arcada.
Työpeda är ett treårigt nationellt projekt som finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet. Till Arcadas ansvarsområde hör de framtida kompetenser som studenter behöver för att klara sig i arbetslivet på en global arbetsmarknad. Att utveckla det entreprenöriella mindsetet är i fokus.
– Alla högskolor som deltar i projektet ansvarar för olika delprojekt, men riktningen är densamma. Hos oss är alla institutioner involverade. Vi måste få högskola och arbetsliv att ytterligare närmare sig varandra, vilket också är helt i linje med europeiska och nationella riktlinjer. Högskolor ska bidra till en allmän samhällsnytta och en hållbar framtid, säger Camilla Wikström-Grotell, projektansvarig och direktör för akademiska partnerskap.
Inom ramen för Työpeda stod Arcada värd för NORDYRK-konferensen i juni 2019.
– NORDYRK är en forskningskonferens för personer som jobbar med forskning och utveckling inom yrkes- och professionsutbildning. Konferensen, som hade temat ”Lärande och arbetslivskompetens i ett framtidsperspektiv – utmaningar inom yrkesutbildningen”, blev en succé med över 150 deltagare från hela Norden, säger Wikström-Grotell.
Tvärvetenskaplighet medför mervärde
För att stärka entreprenörskapstänket på Arcada ska studenterna kunna jobba och också göra annat som ger studiepoäng än bara traditionella kurser. Under 2019 utvecklades en 30 studiepoängs studiemodul om arbetslivskompetenser inom ramen för Työpeda: My Future Worklife. Pilotprojektet startade hösten 2019.
– Modulen sträcker sig över ett helt läsår och tar fasta på de kompetenser som studenterna behöver i arbetslivet, både som entreprenörer och som intraprenörer i ett företag eller i en organisation. Avsikten är att hjälpa våra studenter att vara möjligast mogna inför arbetslivet, säger Mervi Hernberg, entreprenörskapscoach vid Arcada.
– Hela modulen skapades utgående från ett co-creation-tänk och genom att vi har jobbat tvärvetenskapligt har vi fått nya lärarlag till stånd. Tvärvetenskapligheten har medfört mervärde: simuleringsutrymmen som vanligtvis används för undervisning på institutionerna för Hälsa och välfärd och Vård har använts av ett lärarlag i denna pilotering för att skapa nya simuleringsövningar gällande till exempel arbetsintervjuer, kroppsspråk och kommunikation. Dessa nya sätt att lära sig har varit högt uppskattade av deltagarna, säger Hernberg.
Soft skills som styrka
Ett annat utvecklingsprojekt som också tar fasta på att förbereda studenterna på framtidens arbetsliv är Arcada Coaching Clinic (ACC). Projektet finansieras av stiftelsen Lindstedt och har drivits i nära samarbete med Työpeda för att stärka det entreprenöriella mindsetet och utveckla konkreta aktiviteter på Arcada.
Christa Tigerstedt, överlärare i företagsekonomi och ACC-coach, har hållit i trådarna för den pedagogiska delen av ACC-projektet, det vill säga kursen Creating Work-life Skills in an Entrepreneurial Environment. Innan kursen sparkade igång i januari 2019 var Tigerstedt med och utförde ett digert förhandsarbete för att identifiera det framtida arbetslivets nyckelkompetenser.
– Vi har gått igenom tiotals internationella rapporter. Några av de kompetenser vi har tagit fasta på vid Arcada är kompetenser i så kallade soft skills som lärande, nyfikenhet, kommunikation och självstyrdhet.
En grupp studenter som deltar i Arcada Coaching Clinic.
Tanken är att hitta de kompetenser som är oumbärliga i en snabbt föränderlig värld och att skapa förutsättningar för alla studenter vid Arcada att lära sig dem. Av minst lika stor vikt som entreprenörskapstänket är lärandekompetensen.
– Lärandekompetens handlar om att se på lärande som något som inte är bundet till en specifik kurs och som inte tar slut efter avlagd examen. Vi vill stärka studenternas förmåga att kontinuerligt ta till sig kunskap i framtiden, säger Tigerstedt.
Överlag ser Tigerstedt soft skills som A och O på framtidens arbetsmarknad.
– Vi vet att yrken kommer att förändras, men vi vet inte exakt hur. Om du har vissa soft skills är du medveten om att du kommer att behöva kunna anpassa dig. Därmed upplever du inte förändring som ett hot, utan som något naturligt i arbetslivet.
Under kursen utvecklade studenterna en labbidé, The House. The House är ett fysiskt labb där man ska kunna träna olika soft skills och utveckla verktyg som alla studenter och lärare kan använda sig av. Målsättningen är att utrymmet ska kunna inrättas på Arcada under läsåret 2020–2021.
– Vi rådfrågade och förde dialog om innehållet med dem som studiehelheten gällde, det vill säga studenterna själva. Studenterna är experter, lärarna är coacher. Responsen från studenterna har varit översvallande positiv, säger Hernberg.
Arcada har alla förutsättningar att utveckla och träna soft skills hos studenterna. Dessa är framtidens melodi, menar Tigerstedt.
– Vår styrka är att vi är små. Om vi inser vikten av soft skills har vi goda förutsättningar att utveckla dem i hela huset. Vår storlek gör det lättare för oss att anamma förändring, vilket är av stor betydelse för framtiden. Då kan vi anpassa oss till de förändringar som komma skall.