
Fortsatt stöd för Arcadas forskning i barns interaktion med robotar
Publicerad: 06.02.2025 / Forskning
Arcada har beviljats 140 000 euro från Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne för att fördjupa sin forskning i hur sociala humanoida robotar på ett tryggt och pedagogiskt sätt kan vara till nytta inom småbarnspedagogiken.
Redan 2022 inledde Arcada forskning i hur humanoida robotar och teknologi på ett etiskt och hållbart sätt kan integreras som en del av svenskspråkig småbarnspedagogik. Detta som ett svar på att det i planen för småbarnspedagogik stipuleras att digitala verktyg ska inkluderas i daghemmens vardag. Tack vare fortsatt stöd går forskningen nu in för att ge kunskap om hur digitaliseringen kan integreras på ett mångsidigt och pedagogiskt hållbart sätt, för både barn och daghemspersonal.
Kunskapslyft för framtida professionella inom småbarnspedagogik
Den tvärvetenskapliga forskningen innefattar experter inom ingenjörs-, beteende- och pedagogiska vetenskaper, högskolans socionomutbildning samt samarbetsparter inom småbarnspedagogik.
- Då utbildningsstyrelsen uppmuntrar daghem att använda digitala verktyg för att främja barnens kreativitet, samarbetsförmåga och grundläggande läsfärdighet vill vi, genom vår forskning och socionomutbildning, bana väg för detta, säger Eva Edgren, lektor inom det sociala området.
Forskning visar på att sociala humanoida robotar kan ha fördelaktiga effekter på barns lärande, socialt beteende, psykiskt välbefinnande, motivation och koncentration.
- Därför vill vi studera hur robotik kan gynna småbarnspedagogiken i Svenskfinland, säger projektledare Christa Tigerstedt, doktor i pedagogik, och hänvisar till den finlandssvenska kontextens språkliga och kulturella särart.
Från beslutsfattare till slutanvändare – forskning ger kunskap hela vägen
Forskningen innefattar olika målgrupper inom det småbarnspedagogiska fältet såsom daghemspersonal, chefer och beslutsfattare – där vissa är slutanvändare av de digitala lösningarna, medan andra ansvarar för att skapa förutsättningar för att nya lösningar implementeras på svenskspråkiga daghem.
- Daghemspersonalen behöver både kompetens och kunskap för att använda teknologiska verktyg i sitt arbete, medan chefer och beslutsfattare möjliggör att en ökad digitalisering inom småbarnspedagogiken i längden kan förverkligas. Genom forskningen i barn-robotinteraktion strävar vi till att sprida kunskap inom hela fältet och öka den teknologiska förståelsen, säger Tigerstedt och poängterar vikten av att utgå från ett människocentrerat perspektiv där robotar ses som ett komplement till det arbete småbarnspedagoger gör.
Tidigare i år tilldelades Arcada även medel från Konstsamfundet om 18 000 euro för ett robotfilmprojekt riktat till barn samt ett projekt för att utveckla finlandssvensk AI-röst.
Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne:s pressmeddelande 29.1.2025: Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne beviljar 13,5 miljoner euro till organisationer som jobbar för barns och ungas välmående Extern länk.