Ta emot din studieplats
Har du blivit erbjuden en studieplats? Grattis! Här hittar du instruktioner för hur du tar emot din studieplats, anmäler dig för läsåret och lämnar in kopior på dina betyg och arbetsintyg.
Kom ihåg-lista
Kom ihåg att ta emot din studieplats, göra läsårsanmälan samt skicka in betygskopior innan deadline! Du måste slutföra alla steg i listan nedan för att bekräfta din studieplats.
Ta emot din studieplats
Så här tar du emot din studieplats. Observera att du måste slutföra alla steg.
1. Tacka ja till din studieplats senast 10.7.2025 kl. 15.00
Du som kan identifiera dig med Suomi.fi-identifikation Extern länk ska logga in på tjänsten Min Studieinfo Extern länk för att ta emot studieplatsen. Du som saknar finsk personbeteckning kan ta emot studieplatsen via den secure-länk som du får per e-post då du blivit antagen. Om du har finsk personbeteckning men inte kan använda Suomi.fi-identifikation ska du kontakta antagningsservice.
Ditt meddelande om mottagande av studieplats är bindande och du kan inte ändra eller annullera det. Om du inte tar emot den erbjudna studieplatsen inom utsatt tid, förlorar du studieplatsen.
Viktigt:
- Du kan ta emot endast en högskoleplats som leder till högskoleexamen per termin. Denna bestämmelse gäller yrkeshögskoleexamen, högre yrkeshögskoleexamen, kandidatexamen, magisterexamen, licentiatexamen och doktorsexamen. Du kan läsa mera om bestämmelsen på Studieinfo. Extern länk
2. Gör obligatorisk läsårsanmälan senast 10.7.2025 kl. 15.00
Du ska göra en obligatorisk läsårsanmälan via tjänsten Min Studieinfo Extern länk, på samma ställe var du tog emot studieplatsen.
Viktigt:
- Du kan anmäla dig frånvarande för ditt första läsår endast om du har en lagstadgad orsak: militär- eller civiltjänstgöring, moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledighet eller sjukdom som gör att du inte kan inleda sina studier. Läs mer om frånvaroanmälan nedan.
3. Ladda upp bilagor
Alla antagna ska ladda upp betygskopior på sin ansökningsblankett,via Min studieinfo-tjänsten, innan deadline för mottagande av studieplats går ut. Antagna till masterutbildningen ska även ladda upp arbetsintyg. Om du antas från reservplats anges din deadline i antagningsbrevet.
Har du gått gymnasiet behöver vi både studentexamensbetyget och gymnasiets avgångsbetyg. Har du en yrkesinriktad grundexamen behöver vi ditt avgångsbetyg.
Bilagorna laddas upp på din ansökningsblankett i Min Studieinfo, under punkten "Intyg som begärs in av antagna studerande (YH)".
Du lämnar in betygskopiorna och ev. arbetsintyg för att visa att de uppgifter du angivit i ansökan stämmer.
Du kan kolla vilka bilagor som ska lämna in i samband med mottagande av studieplats här.
Frånvaroanmälan
Du kan anmäla dig frånvarande för ditt första läsår endast om du har en lagstadgad orsak. Här hittar du mera information om när man får anmäla sig frånvarande och vilka dokument du måste lämna in.
Regler för läsårsanmälan
En studerande som blivit antagen till en yrkeshögskola och meddelat att hen tar emot studieplatsen, ska varje läsår anmäla sig som närvarande eller frånvarande. Du kan inte utan orsak vara frånvaroanmäld alls under ditt första läsår, se nedan. Senare under studierna har du rätt att utan orsak vara frånvaroanmäld under max två terminer och vissa lagstadgade orsaker ger dig rätt till extra frånvaro.
Enligt yrkeshögskolelagen kan en ny studerande anmäla sig som frånvarande under sitt första läsår enbart av följande orsaker:
- Om den studerande genomför tjänstgöring i enlighet med värnpliktslagen (1438/2007), civiltjänstlagen (1446/2007) eller lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor (194/1995).
- Om den studerande är moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledig.
- Om den studerande på grund av egen sjukdom eller skada är oförmögen att inleda sina studier.
Sjukdom eller skada ger den studerande rätt att vara frånvarande under det första läsåret, men det förbrukar den ena eller båda terminerna som man har rätt att anmäla sig frånvarande för utan orsak under hela studietiden. Militär- eller civiltjänstgöring eller moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledighet ger däremot rätt till extra frånvaro utöver de två terminer som man har rätt att anmäla sig frånvarande för utan orsak under hela studietiden.
Frånvaroanmälan under första läsåret kräver intyg
Du kan frånvaroanmäla dig vid Arcada i samband med mottagandet av studieplatsen men du bör lämna in intyg över den lagstadgade orsaken till frånvaron. Intygen bör laddas upp på blanketten som du hittar länk till längre ner på sidan.
- Om du genomför tjänstgöring i enlighet med värnpliktslagen (1438/2007), civiltjänstlagen (1446/2007) eller lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor (194/1995): Förordnande om inledande av tjänstgöring.
- Om du är moderskaps-, faderskaps-, eller föräldraledig: FPA:s intyg över perioden för moderskaps-, faderskaps-, eller föräldrapenning, eller om sådant intyg inte kan utfärdas, bör du lämna in ett läkarintyg över graviditet. För övriga länder än Finland ska motsvarande myndighetsintyg utföras över lagstadgad föräldraledighet.
- Om du på grund av din egen sjukdom eller skada är oförmögen att inleda dina studier ska du lämna in följande intyg:
- Beslutet om sjukdagpenning eller om sådant inte finns, ett läkarintyg. Ur läkarintyget bör det framgå vilken sjukdom eller skada som avses och att den berörda sjukdomen eller skadan förhindrar dig från att inleda studierna i augusti.
- Förhinder med anledning av de praktiska arrangemangen som krävs på grund av sjukdom eller skada: Tillräcklig utredning, exempelvis ett intyg från studentbostadsstiftelsen över att du som studerande står i kö till en sådan bostad som krävs för din typ av handikapp. En anmälan som du själv som studerande inlämnar egenhändigt är inte en tillräcklig utredning.
Dokumenten ska vara utfärdade på finska, svenska eller engelska.
Du kan lämna in dokumenten genom att ladda upp dem på följande blankett: Blankett för att lämna in intyg över orsak till frånvaroanmälan Extern länk
Frånvaroanmälan för endast en termin under första läsåret:
Om det lagstadgade skälet till din frånvaro gäller endast den ena terminen (t.ex. värnplikt eller moderskapsledighet som inleds i januari), kan du ändå om du så önskar anmäla dig som frånvarande under hela läsåret. Under anmälningstiden för vårterminen kan du för vårens del ändra en anmälan om närvaro till frånvaro.
Vi rekommenderar inte att man anmäler sig frånvarande för endast höstterminen. Studieplanerna är uppbyggda på ett sätt som kan göra det svårt att studera effektivt om man inleder sina studier i januari.
Frånvaroanmälan utan intyg leder till att din anmälan ändras till närvarande:
Om du under ditt första studieår anmäler dig som frånvarande, men inte lämnar in en tillräcklig utredning över skälet till frånvaron fram till den tidsfrist som fastställts av högskolan, ändras din anmälan från frånvarande till närvarande.