Camilla Wikström-Grotell
Vice akademichef
E-post:camilla.wikstrom-grotell
Fysioterapeut
Vice akademichef, ansvarig för akademiska partnerskap. Affilierad forskare vid Mälardalens universitet. Fysioterapeut, Lärare i hälsovård, Doktor i hälsovetenskap. Hälsofrämjande, hälsoteknologi, socialt deltagande för utsatta målgrupper samt evidensbaserad praktik och fysioterapi är Camilla Wikström-Grotells undervisnings- och forskningsområden. Wikström-Grotells speciella intressen är koncept- och teoriutveckling inom fysioterapi samt projektledning. Hon har deltagit i ett antal internationella forskargrupper inom områdena hälsa och välfärd med fokus på serviceutveckling och inom pedagogik för högre utbildning. Internationell utvärderare av kvalitet inom högre utbildning. Wikström-Grotell forskar inom området för hälsofrämjande och etiska aspekter på hälsa och social- och hälsovård. Hon har utvecklat aktiva, innovativa och digitala inlärningsmiljöer som stöder självstyrt lärande. Hennes pågående projektplaner fokuserar på den nordiska välfärdsmodellen i ett brett samhällsperspektiv och med ett särskilt intresse för utsatta målgrupper som äldre, ungdomar och familjer samt invandrare som riskerar marginalisering.
Publikationer i urval
Ersoy H, Baskici C, Aytar A, Strods R, Jansone Ratinika N, Manuel Lopes Fernandes A, Neves H, Blaževičienė A, Vaškelytė A, Wikström-Grotell C, Paakkonen H, Söderlund A, Fritz J, Kav S. 2024. Digital competence of faculty members in health sciences measured via self-reflection: current status and contextual aspects. PeerJ 12:e18456 https://doi.org/10.7717/peerj.18456 Extern länk
Cigdem Baskici , Aydan Aytar, Halil Ersoy , Camilla Wikström-Grotell, Marina Arell-Sundberg, Hugo Neves, Veronica Coutinho, Aurelija Blazevicien, Alina Vaskelyt , Anne Söderlund, Johanna Fritz, Raimonds Strods, Nora Jansone-Ratinika, Sultan Kav (2024). Being in the digital box”. Academic staff experiences in online practical teaching: A qualitative study from six universities and countries. Heliyon 10(2), 1-13.
Holopainen, R., Wikström-Grotell, C., Söderlund, A., & Hautaviita, S. (2023). Terveyden edistäminen, liikkuminen ja kestävä elämänmuoto. I. T. Konst, M. Kantola, A. Mutanen, & M. Friman (Red.), Kestävä elämänmuoto (s. 145-164). Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-849… Extern länk
Jansone-Ratinika, N., Surakka, J.,Wikström-Grotell, C. (2023) Best Practice Guide: Digital and blended teaching and learning of practical skills in social and health care (DITEPRACT). Arcada Publication 1, 2023.
Söderlund, A., Blazeviciene, A., Elvén, M. , Vaskelyte, Al., Strods, R., Blese, I., Paakkonen,l., Wikström-Grotell, C. (2023). Exploring the activities and outcomes of digital teaching and learning of practical skills in higher education for the social and health care professions: a scoping review. Discov Educ 2, 2 (2023). https://doi.org/10.1007/s44217-022-0002… Extern länk
Isacsson, A., Wikström-Grotell, C., (2022). Hållbarhet och pedagogik vid yrkeshögskolor i Finland. UAS Journal 3/2022. https://uasjournal.fi/3-2022/hallbarhet… Extern länk
Wikström-Grotell,C., Laitinen-Väänänen, S., Asheesh, M., 2022. Comprehensive internationalisation – introduction to the issue. UAS Journal 4/2022. https://uasjournal.fi/4-2022/comprehens… Extern länk
Holopainen, R., Söderlund, A., Wikström-Grotell, C (2022). Challenges around healthy habits and lifestyle – can you teach old dogs new tricks? Hälso- och välfärdsbloggen Arcada. 3.6.2022.
Holm C, Slotte S & Wikström-Grotell C. 2021. Creating space for global and intercultural competence development through curriculum design. Arcada Publikation 2/2021. Arcada UAS.
Lejonqvist G, Savolainen J, Wallinvirta E & Wikström-Grotell G. 2021. Caritativt vårdande. Professor Katie Erikssons livsgärning. UAS Journal 1 / 2021. Arene ry.
Isacsson A & Wikström-Grotell C. 2021. Tunteiden merkitys kestävyysosaamisen kehittymisessä. E-signals. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Wikström-Grotell, C. 2021. Physiotherapy and physiotherapy education – from an international to a global and value-based perspective. Editorial. European Journal of Physiotherapy 3 (23). Pages 133-134
Kelly, O., Wikström-Grotell, C., (2022). Professional higher education in transition – an integrated value-based model for industry collaboration. Arcada Working Paper 2, 2022.
Wikström-Grotell, C & Kiukas, C (2022). What do higher education governing documents tell us about education for sustain
Tana J, Mannevaara P, Jeglinsky-Kankainen I & Wikström-Grotell, C. 2021. Benefits of novel approaches for studying health behaviours. Hälso- och välfärdsbloggen, Yrkeshögskolan Arcada.
Wikström-Grotell, C & Hyde-Clarke, N (eds). Arcada 25 år - en internationell högskola med nordisk profil. Arcada Publikation 1 / 2021.Yrkeshögskolan Arcada.
Rosengren Å, Wallinvirta E, Kiukas C & Wikström-Grotell C 2020. Grupphandledning inom professionshögskolan - Studenters, lärares och arbetslivsexperters roll i handledningsprocessen. I: Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa. Koulutuksen tutkimuslaitos.
Wikström-Grotell, Camilla, Hyde-Clarke, Nathalie 2020 (eds). Higher education during COVID-19 and future competences Arcada. Publication 1/2020. Yrkeshögskolan Arcada.
Slotte, Sandra; Wikström-Grotell, Camilla. 2020 Internationalisation in post-corona higher education: what will change? Arcada Working paper. Yrkeshögskolan Arcada.
Isacsson, Annica; Slotte, Sandra; Wikström-Grotell, Camilla 2020. Future work skills in higher education: learning to be an international intrapreneur . Haaga-Helia julkaisut, Haaga-helia ammattikorkeakoulu.
Lejonqvist, Gun-Britt; Wallinvirta, Eivor; Wikström-Grotell, Camilla 2020. IN CARITATE VERITAS - sanningen finns i kärleken: minnesbok tillägnad professor Katie Eriksson. Arcada publikation 2/2020. Yrkeshögskolan Arcada.
Nathalie Hyde-Clark (Ed.) & Camilla Wikström-Grotell (Ed.) Internationalisation and Higher Education: A Strategic Perspective. Arcada Publication 1 (2019).
Thomas Nilsson, Silvana Naredi, Camilla Wikström-Grotell, Peter Panduro & Hannie Lundgren. Yttrande över kvalitetssäkringsarbetet vid Sophiahemmet, Ideell förening för Sophiahemmet Högskola. (2019).
Jonas Tana; Camilla Wikström-Grotell. The digital revolution of social and health care – is education on track regarding big data? Hälso- och välfärdsbloggen. Arcada 14 maj (2018).
Camilla Wikström-Grotell. Social- och hälsovårdsreformen – hur förändras vården och utbildningen? Hälso- och välfärdsbloggen. Arcada 15 maj (2018).
Nathalie Hyde-Clarke (Ed.); Camilla Wikström-Grotell (red.). A Culture of Sustainability and Innovation in Professional Higher Education. Arcada Publikation 1. (2017).
Camilla Wikström-Grotell, Leena Noronen& Raija Lenné. Physiotherapy as an academic discipline- from the perspective of Nordic doctoral dissertations. European Journal of Physiotherapy. (Published online: 08 Sep 2017).
Jyrki Kettunen, Ira Jeglinsky-Kankainen, Anne Kärki, Camilla
Carina Kiukas & Camilla Wikström-Grotell. Självstyrt lärande och blandade lärmiljöer i en digital professionshögskoleutbildning : möjligheter och utmaningar för lärare och studenter. Arcada Publikation 1 (2016): 7-13.
Gun-Britt Lejonqvist, Åsa Rosengren, Camilla Wikström-Grotell Evidens som grund för tjänsteutveckling inom social- och hälsovård. Arcada Working Papers 1 (2016): 6-15.
Ellinor Silius-Ahonen, Christa Tigerstedt och Camilla Wikström-Grotell. Kollektivt lärande och självstyrda lärprocesser. I: Pedagogik för högskolelärare / Thomas Hansson, redaktör. - 978-91-7844-937-8. - Möklinta : Gidlunds förlag (2016,):125-149.
Camilla Wikström-Grotell. Rörelse som värde, mening och känsla - mot en humanvetenskaplig idealmodell för fysioterapi. Akademisk avhandling. Vasa : Åbo Akademi, (2016).
lääkintävoimistelijaliitto. - 0789-5232. - 61 (2014): 3, s. 28-31.