Nya teknologier som främjar hållbar utveckling - Arcadas ingenjörsutbildning fick uppdaterade profiler
Arcadas utbildning i energi- och miljöteknik har under hösten 2021 fått tre förnyade profiler. Profilerna elteknik och förnybar energi, digitala system och automationsteknik samt smarta energisystem fördjupar studenternas kunnande inom digitalisering och hållbarhet.
På Arcadas utbildning i energi- och miljöteknik arbetar man med smarta lösningar för att göra världen till en bättre plats. Utbildningen kombinerar ekologisk och etisk hållbarhet med teknik och nya digitala möjligheter.
– Vi behöver ingenjörer med kunnande i energi- och miljöfrågor för att leda utvecklingen mot ett klimatneutralt samhälle. Genom att ta fram tre nya profiler kan vi ännu bättre svara mot de behov som näringslivets prognoser visar på, säger Kim Roos, ansvarig för utbildningen i energi- och miljöteknik på Arcada.
De tre nya profilerna elteknik och förnybar energi, digitala system och automationsteknik och smarta energisystem omfattar alla 75 studiepoäng. De erbjuder möjligheter till ett fördjupat och mer skräddarsytt kunnande inom det valda området. Valet av profil görs efter det första studieåret, vilket betyder att studenterna får samma breda kunskapsgrund, men kan sedan välja inriktning beroende på intresse och framtida karriärvisioner.
– Profilerna erbjuder mervärde och ökad flexibilitet i studierna. Samtidigt sker det fortfarande nätverkande och kunskapsutbyte mellan studenterna oavsett vilken profil de valt, säger Roos.
Utbildningen i energi- och miljöteknik har tillsammans med representanter från arbetslivet, bland annat företagspartner och högskolans egna alumner, kartlagt vilka kompetenser det kommer att finnas brist på i framtiden samt vilka helt nya kompetenser som behöver utvecklas.
– En tät kontakt och samverkan med näringslivet är central under hela utbildningen. Vi strävar efter att kunna erbjuda studenterna högaktuellt innehåll genom verkliga möten med branschen i form av bland annat gästföreläsare, nationella och internationella samarbetsnätverk, företagsbesök och verkliga kunder som projektgivare, säger Roos.
Framtidens kompetenser
Hållbarhet och digitalisering ligger som grund för alla tre profiler. Därtill har profilerna sina egna specialiseringsområden.
– I profilen Elteknik och förnybar energi fokuserar vi på transport och lagring av energi. Då vi minskar på användningen av fossila bränslen måste vi producera energi med förnybara energikällor som solpaneler och vindkraft. Med el kan vi sedan överföra energin både säkert och med relativt hög verkningsgrad, säger Roos.
En annan kompetens som Roos ser att ingenjörerna kommer att behöva i framtiden är optimering av olika verksamhetsprocesser, något som lyfts fram i profilen Digitala system och automationsteknik.
– Digitaliseringen inom energi- och miljösektorn handlar långt om att optimera verksamheter. Vi skapar modeller av processer eller delprocesser via processidentifiering. När vi har en modell kan vi sedan optimera driften så att vi uppnår en så hållbar lösning som möjligt.
Profilen Smarta energisystem tangerar de två andra profilerna och kombinerar studier i förnybar energi och digitala system, som till exempel maskininlärning och artificiell intelligens.
Ansvarsfulla och gröna högskolor
Arcada har som utbildningsaktör en viktig roll när det kommer till hållbar samhällsutveckling. Inom utbildningen energi- och miljöteknik har dessa frågor funnits som grundtanke redan från början.
– Alla yrkeshögskolor har förbundit sig till att vara hållbara, ansvarsfulla och kolneutrala innan 2030. På Arcada syns detta i all verksamhet. Att samhället förändras är säkert, men vi är med och påverkar hur det förändras eftersom vi utbildar de aktörer som i framtiden kommer att vara verksamma inom näringslivet.
Yrkeshögskolornas gemensamma program tar avstamp i de mål för hållbar utveckling som FN godkände år 2015. Via utbildning och forskning söker högskolorna aktivt sätt att bidra till hållbar utveckling och till att minska koldioxidavtrycket.
– För våra studenter är hållbarhetsfrågor viktiga och ofta orsaken till att de valt denna utbildning. De vill ha ett jobb där de kan göra skillnad, säger Roos.
Profiler och innehåll
Elteknik och förnybar energi
- Elteknikens grunder
- Förnybar energi
- Elteknik
Digitala system och automationsteknik
- Automationsteknik
- Digitala system
- Tillämpade digitala system / automationsteknik (projektkurs)
Smarta energisystem
- Förnybar energi
- Digitala system
- Smarta energisystem (projektkurs)