Nordiskt samarbete ska stärka Arcadas globala relevans
Arcada ska stärka sin roll som internationell högskola och få ett ännu starkare fäste i internationella forskningsprojekt. Vägen dit är nordisk – samarbetet med andra högskolor i Norden ska breddas och fördjupas.
– Arcadas språk, läge och starka traditioner på området ger goda förutsättningar för detta, säger Camilla Wikström-Grotell, ansvarig för akademiska partnerskap vid högskolan.
Arcada har satsat på nordiskt samarbete ända sedan högskolan grundades. I högskolans nuvarande strategi uttalas det särskilt tydligt: ett av målen inför år 2030 är att ”bygga nordiskt samarbete för global relevans”.
– Det ställs allt högre krav på högskolorna. Vi har ett samhällsansvar inte bara gällande närregionen och det egna landet utan också i komplexa globala frågor som hållbarhet. Högskolor ska bidra till att skapa en bättre värld. Det här kan ingen göra ensam, utan det behövs transdisciplinära samarbeten med andra, säger Wikström-Grotell.
Satsningen på det nordiska samarbetet är långsiktig och har flera dimensioner.
– På en övergripande nivå handlar det om att vi vill stärka Arcadas utbildnings- och forskningsverksamhet och hålla hög kvalitet. Det här kan vi göra genom att ha starka och bra nätverk i Norden. Genom dessa stärks vår roll i internationella forskningsprojekt och vi förbättrar våra möjligheter till att få internationella forskningsmedel, eftersom högskolorna kan ansöka om dem tillsammans.
För tillfället har Arcada avtal med svenska Mälardalens universitet i Västerås och Eskilstuna (sedan 2012) samt norska Høyskolen Kristiania i Oslo (sedan 2021). Till skillnad från de tiotals andra mobilitetsavtal som Arcada har ingått, utgör dessa två avtal fördjupade samarbeten som omfattar högskolans hela verksamhet. I samarbetet med Mälardalen är fokus på hälsa, välfärd och det sociala området. Arcadas första affilierade professor, Anne Söderlund, är professor i fysioterapi och kommer från Mälardalen. Tyngdpunkten i samarbetet med Kristiania ligger på ekonomi, IT och media men ska utvidgas i framtiden.
– Just nu är vi inne i en fas då vi ska fördjupa och förstärka samarbete med våra partnerhögskolor i Sverige och Norge. På lång sikt ska vi skapa nya bestående verksamhetsmodeller inom forskning och utöka samarbetet med andra partner i Norden. Tanken är att det ska bli en bestående del av vår verksamhet.
Utöver att ha slutit avtal med andra högskolor i Norden deltar Arcada även i flera forskningsprojekt av nordisk och internationell karaktär. Ditepract (på engelska) och VAKEN utgör några exempel på sådana.
– Det EU-finansierade Ditepract är ett stort internationellt och pedagogiskt projekt där man undersöker hur man kan stöda online- eller -hybridundervisning av praktiska färdigheter. Hur kan till exempel simuleringsövningar utföras på distans? Genom det nordisk-baltiska projektet VAKEN vill man stöda studenters kompetens inom mjuka färdigheter, så som kreativitet, ledarskap, problemlösning och kritiskt tänkande, säger Wikström-Grotell.
Ett nordiskt seminarium
År 2021 firade Nordiska Ministerrådet sitt 50-årsjubileum. Samtidigt förverkligade Arcada, i samarbete med Folkhälsan, Högskolan på Åland och Prakticum, för första gången det som ska bli ett årligt nordiskt seminarium. Idén uppstod tack vare att den nordiska profilen lyfts så starkt i högskolans senaste strategi.
– Vi behöver synliggöra allt det jobb Arcada gör med andra nordiska partner – det blir lätt osynligt både internt och externt. Seminariet blev ett fint samarbete med Nordiska Ministerrådet där vi synliggjorde dels vår nordiska profil, dels vårt kunnande om och kompetens inom den nordiska välfärdsmodellen och hållbar utveckling, säger Wikström-Grotell.
Bakom seminariet låg ett starkt finlandssvenskt partnerskap.
– Vi har ett ansvar gentemot hela Finland att förmedla kunskap och kompetens från övriga Norden, och tack vare det gemensamma språket går det lättare, säger Wikström-Grotell.
Satsningarna på nordiskt samarbete görs med andra ord på bred front i huset. Wikström-Grotell anser att utbildningarna är nyckeln till att det fördjupade nordiska samarbetet förverkligas.
– Det nordiska samarbetet måste leva i högskolans vardag. Det är studenter, lärare och forskare som gör att en strategi lever, utvecklas och stärker oss. Vi har redan flera gemensamma kurser med andra högskolor i Norden. På lång sikt hoppas jag att vi också har gemensamma utbildningar, speciellt på masternivå.
Wikström-Grotell lyfter även upp det kontinuerliga lärandet.
– Starka nätverk med andra högskolor ger också fina möjligheter för sådana som redan är i arbetslivet och behöver utveckla sin kompetens.