25-åringen Arcada är en internationell och konkurrenskraftig högskola
I mitten av 1990-talet startade yrkeshögskoleverksamheten på allvar i Finland och år 1996 grundades Yrkeshögskolan Arcada under namnet Arcada – Nylands svenska yrkeshögskola. På 25 år har mycket hunnit hända. Idag är Arcada en internationell högskola som förutom att erbjuda praktiskt inriktad utbildning även satsar på forskning, utveckling och innovation.
Jan-Erik ”Jancke” Krusberg, strategidirektör vid Yrkeshögskolan Arcada, har jobbat på högskolor under så gott som hela sitt arbetsliv. Den 1 februari 2022 gick han i pension efter 43 år i högskolebranschen. Karriären började på Hanken Svenska handelshögskolan och ledde år 1998 till Arcada. Sedan dess har han hunnit fungera som prefekt, prorektor, utvecklingschef, utvecklingsdirektör och nu strategidirektör.
Krusberg har med andra ord varit med nästan ända sedan start. Idag kan han stolt säga att Arcada utvecklats till en riktig högskola, som inte enbart erbjuder en praktiskt inriktad utbildning, utan också är en seriös forskningsaktör.
– En av de största förändringarna jämfört med mitten av 1990-talet och nu är FUI-verksamheten, det vill säga den delen av högskolan som fokuserar på forskning, utveckling och innovation. I början fanns FUI inte på agendan över huvud taget – det var inte verksamhet som en yrkeshögskola förväntades ägna sig åt, säger Krusberg.
Idag råder annat ljud i skällan: FUI har stor vikt i finansieringsmodellen och det är något yrkeshögskolorna ska satsa på. FUI-verksamheten måste vara tillräckligt omfattande och införandet av masternivån var ett led i att uppnå detta, anser Krusberg.
Främjare av tvåspråkighet och internationalisering
Som svar på frågan om vilken roll Arcada spelar i den finländska yrkeshögskolesektorn listar Krusberg två utgångspunkter: språkfrågan och Arcadas läge i huvudstadsregionen. Beträffande den första punkten uppstår frågan: Behöver det finnas specifikt svenskspråkiga yrkeshögskolor? Krusberg anser att svaret är ja.
– Jag tror det är viktigt att man har institutioner som stöder tvåspråkigheten, så som yrkeshögskolor. I praktiken måste vi ändå vara trespråkiga och fungera på svenska, finska och engelska. Men utgångspunkten är att vi behöver stärka de finlandssvenska institutionerna för att stärka det tvåspråkiga Finland, säger Krusberg.
Arcadas ursprungliga namn var Arcada – Nylands svenska yrkeshögskola. Tanken var att yrkeshögskolorna skulle ha en tydlig regional koppling och ”sköta om” en viss region. Arcada var den första yrkeshögskolan som började använda ett eget namn för att ta avstånd från den, enligt Krusberg, för kraftiga kopplingen till regionaliteten. År 2004 flyttade Arcada, som tidigare haft flera olika enheter runtom i Helsingfors, till Arabiastranden. Krusberg poängterar att det var enormt viktigt att man beslöt att koncentrera all verksamhet till ett campus. Också här var Arcada en föregångare bland yrkeshögskolorna i Finland.
– Efter flytten till Arabiastranden var vi den enda yrkeshögskolan som hade allting på ett och samma campus. När vi förde utbildningarna fysiskt närmare varandra uppstod mer samarbete, nya tankar och fler möjligheter. Det här har lagt grunden till vår tvärvetenskaplighet, vilken är den stora frågan när vi talar om FUI. Hur kan vi utnyttja kunnandet över gränserna? När det gäller professioner är detta en enorm styrka, säger Krusberg.
Idag rör sig över 50 olika nationaliteter på Arcadas campus och årligen får vi in en halv miljon i intäkter från betalande studenter.
Flytten till Arabiastranden i Helsingfors har även haft ett annat stort mervärde. Att Arcadas campus är beläget i Helsingfors har varit A och O för att attrahera internationella studenter. Det starka fokuset på det internationella är ett annat område där Arcada har utmärkt sig redan från början jämfört med andra yrkeshögskolor.
– Vi var de första som hade engelskspråkiga utbildningar inom flera områden, och de första som på riktigt började attrahera studenter från utlandet, också utanför EU. Idag rör sig över 50 olika nationaliteter på Arcadas campus och årligen får vi in en halv miljon i intäkter från betalande studenter.
Arcada 50 – en samarbetande högskola med starkt teknologiskt kunnande
Arcada är en relativt liten högskola med många utbildningar. I fråga om språk har Arcada en samhällelig plikt att uppfylla – det måste finnas svenskspråkig utbildning i Finland inom sektorer där svenskan är särdeles viktig, så som inom vård och kultur. Just litenheten är dock något av ett tvåeggat svärd. Å ena sidan möjliggör den tvärvetenskaplighet och flexibilitet, å andra gör den att vissa utbildningar blir små och ensamstående. För att Arcada ska stå sig i såväl nationell som internationell konkurrens är samarbete oumbärligt.
– Ju tätare vi kan samarbeta internt, desto större är chansen att vi kan hålla antalet utbildningar. För att i framtiden vara relevanta och synliga behöver vi lyfta det som gör oss unika i ännu större utsträckning, och samarbeta ännu mer med andra högskolor. Vi ska inte behöva göra allting själva.
Krusberg förutspår en stor omställning för högskolesektorn globalt. Forskningsmässigt måste Arcada vara på toppen av det som sker, åtminstone i Europa. Här gäller det att fokusera på de stora internationella frågorna, så som klimatfrågan ur olika perspektiv.
Det blir också allt viktigare att Arcada erbjuder utbildning som är tillgänglig oberoende av geografisk härkomst. Oavsett om vi hade drabbats av en pandemi eller inte, har det hela tiden funnits ett tryck på att göra tillgängligheten bättre. Utbildningar behöver kunna genomföras på olika sätt.
– Det studentcentrerade lärandet bör vara i fokus. Studenterna kräver individuella lösningar för hur de vill genomföra sina studier och var.
Vi behöver kunna konkurrera med modern teknologi samtidigt som pedagogiken måste hålla.
Krusberg anser att den stora frågan är hur väl vi kan utnyttja teknologin. Själva platsen, campus, är fortfarande viktig, men inte lika viktig som tidigare.
– Det som ökar i framtiden är ”back-office”-verksamheten, det vill säga det digitala stöd som lärarna och studenterna behöver. Vi behöver kunna konkurrera med modern teknologi samtidigt som pedagogiken måste hålla.
Krusberg understryker ändå att distans inte kan ersätta allt. Pandemin kan komma att ha väldigt stora konsekvenser för dagens studenter. Det måste finnas både en närhet till människor och möjlighet att sköta saker på distans. Här är Arcadas litenhet och flexibilitet till fördel. Men faktum kvarstår ändå: det Arcada behöver göra för att vara i framkanten om 25 år är att våga satsa på att utveckla FUI-verksamheten.
– Lärandekåren behöver i betydande utsträckning ha doktorsutbildning – personalen måste kunna forska. Vi måste också bli bättre på att leverera flexibel fortbildning och få de volymerna att öka. Det blir till och med viktigare än att leverera ett visst antal examina, även om det också fortsätter vara viktigt. Examina i sin tur behöver bli mer övergripande.
Överlag ser Krusberg ljust på Arcadas framtid och den utveckling som skett.
– 25 år senare ifrågasätter ingen yrkeshögskolorna längre. Arcada har utvecklats till en yrkeshögskola som är internationell och konkurrenskraftig.
Tidslinje
- I mitten av 1990-talet körde yrkeshögskoleverksamheten igång i Finland.
- År 1996 grundades Yrkeshögskolan Arcada, då under namnet Arcada – Nylands svenska yrkeshögskola.
- År 1998 fick Arcada sin koncession som fullvärdig yrkeshögskola.
- År 2004 koncentrerades Arcadas enheter till ett och samma campus i Arabiastranden, Helsingfors. Samtidigt inleddes byggandet av studentbostäder på campusområdet som år 2021 uppgår till ett antal på över 600 stycken.
- År 2021 fyllde Arcada 25 år, vilket uppmärksammas med Arcada 25-kampanjen läsåret 2021–2022.