Nya studieplaner tar fasta på kompetenser och hållbarhet
I december 2020 roddes ett enormt arbete i land på Arcada då styrelsen godkände de nya studieplanerna för samtliga utbildningar vid högskolan. Med kompetenser och hållbarhet som ledstjärnor tar planerna sikte på att förbereda dagens studenter för ett snabbt föränderligt arbetsliv.
Till skillnad från tidigare är planerna modul- och kompetensbaserade. Carl-Johan Rosenbröijer, prorektor med ansvar för examensutbildning, har lett förnyelsearbetet sedan starten hösten 2019 och förklarar vad övergången till de nya studieplanerna innebär.
– Vi sätter nu fokus på kompetenser på bredare nivå, det vill säga på modulnivå. På så vis kan vi identifiera och tillgodoräkna tidigare kunnande på ett smidigare sätt. Ett annat syfte med de nya planerna är att främja studenternas förmåga att beskriva sina kompetenser och vad de rent konkret kan göra i arbetslivet. Alla kompetenser omfattar de tre dimensionerna kunskap, färdigheter och förhållningssätt, säger Rosenbröijer.
Det är viktigt att kunna kommunicera ut kompetenserna från dag ett av studierna och koppla ihop dem med olika praktiska situationer i arbetslivet.
I arbetet med att förnya studieplanerna har prefekterna, amanuenserna och de utbildningsansvariga spelat en nyckelroll. Annikki Arola, utbildningsansvarig för programmet i ergoterapi, är en av dem som har varit starkt involverad på praktisk nivå.
– De nya studieplanerna utgår från vad som behövs i arbetslivet. Tidigare låg fokus på kurser, men studenten hade nödvändigtvis inte en uppfattning om hur kurserna hänger samman. De nya planerna möjliggör en större frihet så att vi istället kan bygga upp moduler som stöder studenternas kompetenser. Det handlar inte om kurs 1, 2, och 3, utan om vad studenten de facto kan. Det är viktigt att kunna kommunicera ut kompetenserna från dag ett av studierna och koppla ihop dem med olika praktiska situationer i arbetslivet, säger Arola.
En målsättning har varit att göra planerna mer strömlinjeformade än tidigare, så att hela organisationen lättare kan jobba på en gemensam Arcadanivå och främja det tvärvetenskapliga. Förnyelsearbetet har utgått från en gemensam modell som underlättat processen för de utbildningsansvariga.
Det blir lättare för studenterna att göra val utgående från frågor som: ”Vad vill jag egentligen? Vad är jag intresserad av?”
– Vi har haft en tydlig struktur för hur vi ska jobba för att definiera kunskaper och färdigheter. Planerna möjliggör ett helt annat sätt att jämföra olika utbildningsalternativ som Arcada erbjuder. Det blir lättare för studenterna att göra val utgående från frågor som: ”Vad vill jag egentligen? Vad är jag intresserad av?”, säger Arola.
Som bakgrund till förnyelsearbetet ligger också högskolans nya strategi som trädde i kraft 2021. En förutsättning för att förverkliga den nya strategin var att vidareutveckla studieplanerna.
– Kopplingen mellan Arcadas nya strategi och de förnyade studieplanerna är central. Det enda sättet att förverkliga strategin är genom den operativa verksamheten, och i utbildningen implementerar vi strategin genom studieplanerna, säger Rosenbröijer.
Nya profileringar och hållbarhet
Arbetet med att förnya studieplanerna har samtidigt genererat nya profileringar inom utbildningarna.
– Den första uppgiften vi fick var att fundera hur vi på ergoterapin skulle profilera oss. Uppgiften hjälpte oss vidare i processen och med vårt program sticker vi idag ut på nationell nivå. Vi är de enda i landet med aktivitetsvetenskap som tydlig bas för hela studieplanen inom vår profession, säger Arola.
– Arbetet har också varit viktigt för att utveckla och profilera våra teknikutbildningar. Vi har valt att göra strategiska satsningar utgående från två dimensioner: hållbarhet, i fråga om material och energi, och digitalisering. Här kopplar vi tydligt ihop med strategin där vi bland annat betonar hållbarhet och smarta lösningar, säger Rosenbröijer.
Vi fokuserar också starkt på människans välmående och hur man ska orka i den enorma transformationen som arbetslivet och hela samhället genomgår. Vi har ett stort ansvar för våra studenter.
Hållbarhet utgör överlag en röd tråd i studieplanerna. Begreppet är brett och omfattar idag en ekologisk, ekonomisk, social och kulturell dimension, vilket också avspeglas i de nya planerna.
– Förutom hållbarhet som tar fasta på miljön, fokuserar vi också starkt på människans välmående och hur man ska orka i den enorma transformationen som arbetslivet och hela samhället genomgår. Vi har ett stort ansvar för våra studenter, säger Rosenbröijer.
Den tvärvetenskapliga aspekten är här A och O.
– Inom hälsa och välfärd funderar vi till exempel på hur vi kan skapa ett hållbart liv med hjälp av AI och teknik. Vi har en enorm styrka på Arcada tack vare våra olika typer av professioner och labbmiljöer, säger Arola.
Våren 2021 fortsätter arbetet med förverkligandet av de förnyade studieplanerna. En projektledningsgrupp, som består av högskolans fem prefekter, chefen för språkenheten samt chefen för studieservice, ansvarar för arbetet. Planerna träder i kraft hösten 2021 och är i kraft fyra år (2021–2024).