Enheter på Arcada
Presentation av alla enheter vid högskolan.
Arcadas rektor leder och ansvarar för Arcadas operativa verksamhet och representerar högskolan i extern kommunikation och samhällsrelationer.
Rektoratet arbetar med verksamhetsstyrning och -uppföljning samt övergripande strategifrågor i syfte att utveckla Arcadas verksamhet.
Rektor och VD
Mona Forsskåhl
Tre akademier
Arcada erbjuder professionsinriktad högskoleutbildning och idkar forsknings- och utvecklingsverksamhet för att trygga tillgången på svenskspråkig arbetskraft och bidra till en levande tvåspråkighet. Forsknings- och utvecklingsverksamheten är en integrerad del av utbildningen och fokuserad på strategiskt valda profilområden, där forskning och utveckling sker i överlärarledda lärarteam. Forskning och utveckling bedrivs i nätverk med forskningsinstitut och andra högskolor och universitet nationellt och internationellt.
Arcadas utbildnings- och forskningsverksamhet är organiserad i tre akademier:
-
Akademin för masterutbildning och forskning
-
Akademin för företagsekonomi och vård
-
Akademin för teknik, kultur och välfärd
Varje akademi leds av en akademichef.
Språkenheten
Språkenheten ansvarar för utbildningen i språk och kommunikation vid Arcada. Därtill erbjuder språkenheten språkstöd för Arcadas studenter och medarbetare och svarar för utvärderingen av studenternas kompetens i de inhemska språken som enligt lagen krävs av offentligt anställda.
Enhetens lärare deltar aktivt, nationellt och internationellt, i språklärarsamarbete och olika utvecklingsprojekt gällande språkundervisning och utvärdering på högskolenivå.
Organisatoriskt hör språkenheten till Akademin för företagsekonomi och vård.
Kontinuerligt lärande
Arcada erbjuder även fortbildningsmöjligheter i form av bland annat kurser, specialiseringsstudier, simuleringsundervisning och öppna yrkeshögskolekurser. Kontinuerligt lärande ligger under Akademin för företagsekonomi och vård.
Arcadatjänster jobbar för att stöda studenternas studie-, karriär-, och livshanteringsfärdigheter. Enheten erbjuder stöd för inlärning, studiefärdigheter och karriärutveckling genom individuell handledning på campus eller online. Arcadatjänster ansvarar även för högskolans biblioteks- och informationsverksamhet.
I helheten ingår tre mindre enheter.
Arbetslivssamarbete och karriärstöd
- centraliserat hållbart karriärstöd för studenter och alumner med fokus på kompetenser som de behöver i framtidens studier och arbetsliv
- ansvarsperson för de nationella enkäterna AVOP i studiernas slutskede, samt Karriäruppföljningen fem år efter utexaminering.
- ansvarig för utvecklandet av Arcadas SIMHE-tjänster (integrationsstöd på svenska)
Vägledning och studentvälmående
- individuellt samtalsstöd och vägledning
- specialpedagogiskt stöd
- psykologtjänster
- Arcadas kontaktperson till SHVS (Studenternas hälsovårdsstiftelse)
- studentombud i välmåendeärenden
Bibliotek och informationstjänster
Biblioteket erbjuder en användarvänlig och nätbaserad biblioteks- och informationsverksamhet för Arcadas studenter och personal, men biblioteket är också öppet för allmänheten. Bibliotekets centrala verksamhet är kundservice, upprätthållande av samlingarna, utveckling av informationskompetens, de elektroniska tjänsterna, statistikuppföljning och nyckeltal samt samarbete med övriga instanser.
Enheten ansvarar för högskolans ekonomi, IT-struktur samt student- och personalmobilitet. Inom enheten verkar nedanstående tre team.
Ekonomi och kvalitet
Teamet handhar den ekonomiska styrningen och uppföljningen på Arcada. Till uppdraget hör bland annat:
- Bokslut och budgetering
- Löner
- Projektbokföring
- Hantering av Arcadas kvalitetssystem
- Dataanalyser, rapportering och uppföljning av strategiska verksamhetsmål
IT
IT är en administrativ serviceenhet som betjänar hela organisationen. Enheten ansvarar för driften och den strategiska utvecklingen av Arcadas IT-miljö så att den ska stöda verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Enheten tar hand om IT-relaterade problem och ärenden och sköter om att alla får det stöd som behövs.
Till enhetens uppgifter hör bland annat:
- Användarkonton
- Hårdvara och övrig utrustning
- Mjukvara
- Nätverk och nätkommunikation
- Olika register och informationssystem
- Dataskydd och informationssäkerhet
- Interna och externa tjänster samt integreringar dem emellan
- AV-tjänster
- Telefoni
Mobilitet
Arcada har ett brett samarbetsnätverk bestående av partnerhögskolor runtom i världen. Teamet jobbar med student- och personalmobilitet och stöder både inkommande och utgående studenter och personal i processerna kring utbyte, samarbetar med utbildningarna och våra internationella partner för att skapa intressanta utbytesmöjligheter i världens alla hörn.
Arcadas HR- och förvaltningsenhet skapar med hjälp av genomtänkta processer och strukturer förutsättningar för att högskolans verksamhet ska fungera smidigt och professionellt. I enheten ingår även studieärenden och antagningstjänster.
HR och förvaltning
Målsättningen är att säkerställa att alla medarbetare har de bästa förutsättningarna för att sköta sitt eget arbete. Enheten arbetar för en aktiv och strategisk kompetensförsörjning i en hälsofrämjande verksamhetsmiljö.
Till de huvudsakliga uppgifterna hör att:
- Bereda och verkställa beslut av rektor eller kollegiala förvaltningsorgan och bistå rektor i organisationsutvecklingsarbetet
- Ansvara för den allmänna förvaltningen och vidareutveckla strukturer och processer
- Erbjuda juridisk rådgivning och stöd för enheterna
- Ansvara för Arcadas arbetsgivaruppgifter och HR-funktioner, inklusive rekryteringsprocesser och lönesättningar
- Erbjuda verktyg, råd och stöd för chefer i personalfrågor
- Skapa stigar för kompetens- och karriärutveckling
- Erbjuda hälsofrämjande aktiviteter för medarbetarna för att stöda upp arbetsvälmåendet
- Ansvara för arbetarskyddet och fungera som kontaktlänk till företagshälsovården
- Följa upp jämställdhetsarbetet på högskolan
Studieärenden och antagningstjänster
Studieärenden ger information till och betjänar högskolans examensstudenter. Arcadas studiekoordinatorer hjälper studenterna med bland annat läsårsanmälan, studieintyg och studieutdrag, betyg och betygsanhållan och frågor som rör tillgodoräkning. Studieärenden betjänar även alumner i frågor gällande betygskopior och intyg.
Arcadas antagningsservice ger service och information till alla sökande och potentiella sökande till examensinriktad utbildning och Öppna YH-leden vid Arcada, samt till personer som i sitt yrke vägleder dessa sökande. Antagningsservice sköter även administrationen kring ansökan och antagning samt verkställer det lagenliga myndighetsansvar som yrkeshögskolorna har.
Arcadas kommunikation jobbar med att stärka och utveckla högskolans varumärke, göra högskolan till en attraktiv miljö för studenter och medarbetare och stöda högskolan att med kommunikativa medel nå målsättningarna.
Enheten erbjuder en god infrastruktur och verktyg för kommunikationsarbetet och har en samordnande, stödjande och rådgivande roll i kommunikationsfrågor.
I enheten ingår också campustjänster, som jobbar med att Arcadahuset är en fungerande, trivsam och trygg studie- och arbetsmiljö för studenter, medarbetare och gäster. Campusteamet sköter även evenemangs- och uthyrningstjänster samt ansvarar för student- och kundbetjäning och telefonväxel.
Kommunikationens huvudsakliga uppdrag är:
- kommunikationsplanering
- upprätthållande och utveckling av högskolans identitet, image och profil
- marknadskommunikation och studentrekrytering
- kontakter och relationer med media
- arrangemang gällande akademiska högtider, mässor, evenemang och konferenser
- kontakter och relationer med alumner
- samordning och utveckling av fundraising
- att skapa förutsättningar för kommunikation med medarbetare och studenter
- rådgivning och stöd i kommunikationsfrågor
- uthyrningstjänster