MISAS - Modell för integrering av utländska studerande via språkbadsstudier och arbetslivssamarbete
Bakgrund och ändamål
Utländska studerande har svårt att hitta jobb pga bristande kunskaper i svenska och finska. De stannar inte i Finland utan flyttar bort efter att de utexaminerats. Därför vill vi pilotera integration av språkstudier i svenska i våra engelskspråkiga utbilningar för att underlätta integrationen av studerande med utländsk bakgrund. Förutom grundläggande språkstudier under studietiden ska vi prova på att i slutskedet av studierna ge studerande möjlighet att arbeta med kurser och uppgifter på svenska och på så sätt stärka ordförrådet och användning av språk ytterligare.
Under studierna testar vi praktik hos intresserade företag och organisationer (work and study) och studerande har en mentor som stöder dem i studier och arbetslivskontakter. Vi utbildar också språkombud till företagen och testar detta nya koncept för att ge företagen bättre
förutsättningar att ta emot medarbetare med utländsk bakgrund. Ytterligare åtgärder, så som individuella språkstigar, språkcaféer mm., skall ge stöd för studerande.
Målsättningar och nyttan
Arcada ansvarar för två parallella utvecklingsområden: 1. Bygga upp en struktur för kontinuitet i språkinlärningen som ger möjlighet att under ett läsår ta del av svenska kurser från nybörjar 1 till avancerad 4. Dessa kurser kommer att erbjudas efter arbetstid, vilket möjliggör för MA-studenter och andra i arbetslivet att delta. 2. Skapa ett nytt koncept med språkaktiviteter, så kallade språkduschar, t.ex. öva svenska på lunchen och annat som skapar naturliga svenska rum där studenterna tryggt kan öva sig att använda svenska språket. Dessa aktiviteter ska stöda språket men även integrationen överlag.
Målen för hållbar utveckling
