INTERLOCALITY - Increased Local Employability of International Degree Students
Bakgrund och ändamål
INTERLOCALITY-konsortiet består av partner från fem olika länder (Danmark, Tyskland, Finland, Nederländerna och Italien), inklusive fyra högskolor och en tredje sektorns aktör för arbete och internationell mobilitet. Samtliga partners fokuserar på internationella studenter och deras anställbarhet. Internationella studenter är en sårbar invandrargrupp som drabbas hårt av arbetslöshet. Gemensamt för de deltagande lärosätenas lokala regioner är ett grundläggande och ökande behov av högkvalificerad arbetskraft inom den internationella arbetsmarknaden inom företagsekonomi och teknik. Samtidigt som företagen har ett behov av kvalificerad arbetskraft, kämpar internationella studenter och alumner för att hitta sin väg in i de lokala företagen trots det uttalade behovet. Detta kräver åtgärder för att stödja båda sidor av denna klyfta mellan de två grupperna för att säkerställa fortsatt tillväxt och innovation inom företagen och därmed de lokala regionerna. Alla parter har försökt lösa dessa utmaningar genom att testa olika metoder och initiativ inom sina egna institutioner och lokala miljöer, men behovet av att förena sina krafter kring ett gemensamt mål är tydligt. europeiska, hållbara tillvägagångssätt verkar uppenbart och har förstärkts av insikten om hur lika både våra utmaningar och miljöer är. När man talar om en europeisk agenda för att bekämpa den ökade arbetslösheten bland ungdomar är betydelsen och relevansen av att förena sina krafter och skapa transnationella partnerskap en nyckel till att övervinna utmaningarna på den europeiska arbetsmarknaden.
Målsättningar och nyttan
Målet med INTERLOCALITY är att öka den lokala anställbarheten bland internationella högskolestudenter inom teknik och företagsekonomi. Internationella examensstudenter har ofta svårt att hitta praktikplatser och anställning lokalt. Även om dessa frågor är av avgörande betydelse för att locka och behålla studenter vid lärosätena, ligger det inte i deras makt att att säkra anställning för sina studenter. För detta förlitar dig sig helt på att företag och organisationer anställer studenterna. Det finns en allmänt erkänd klyfta mellan högskolestudier och sysselsättning, och INTERLOCALITY syftar till att
överbrygga denna klyfta genom att stödja 1) de internationella studenterna, 2) personalen vid lärosätena och 3) företag och personal inom den tredje sektorn genom att omfatta alla de fyra huvudaktörer som påverkar de internationella studenternas lokala anställbarhet, nämligen de internationella studenterna själva, personalen vid lärosätena, lokala företag och det omgivande samhället.
Resultat
De förväntade huvudresultaten av projektet är följande: INTERNATIONAL ALUMNI MONITORING TOOL (IAMT) IAMT-prototypen ska spåra och samla in objektiva allmänna uppgifter om den internationella studentens rörlighet och karriärsteg samt subjektiva uppgifter om hens uppfattning om sitt deltagande på arbetsmarknaden, hens avsikter att stanna och de faktorer som hindrar eller möjliggör hens deltagande på arbetsmarknaden, hens internationella karriär samt personliga och yrkesmässiga utveckling. Utvecklingshandboken kommer att ge de högskolorna följande information om IAMT:s innehållsdelar samt riktlinjer för hur man överför och bygger upp ett övervakningsverktyg i ett annat regionalt/nationellt sammanhang.
INTERNATIONAL TALENT JOURNEY (ITJ) En strukturerad kvalificeringsprocess för internationella studenter, baserad på identifierade behov, luckor, bristande matchning av färdigheter och brist på möjligheter. ITJ består av följande två sammanhängande områden som behandlar klyftan mellan studenterna och den lokala arbetsmarknaden utifrån teoretiska aspekter: kvalifikationssynpunkt och möjlighet att delta i kontaktformer med regionala arbetsgivare med låg tröskel.
ONLINE MODULER FÖR PERSONALUTBILDNING OCH UTVÄRDERINGSVERKTYG Detta omfattar utveckling och testning av tre online-utbildningsmoduler för personal vid högskolor, företag och organisationer och sammanslutningar inom den tredje sektorn samt ett digitalt bedömningsverktyg och en användarguide för att anpassa modulerna och de digitala bedömningsverktygen till lokala behov hos lärosäten, företag och aktörer inom den tredje sektorn.
Alla projektresultat är avgörande för att stödja det övergripande målet att öka den lokala anställningsbarheten bland internationella högskolestudenter inom teknik och företagsekonomi.
Samhällelig inverkan
INTERLOCALITY har som mål att få ett stort genomslag på alla nivåer och tänkt att ha en tydlig och positiv effekt på alla högskolans parter som är involverade i en internationell students resa och hens önskan att stanna kvar och arbeta lokalt efter examen. Med ett fokus på internationella examensstuderande är projektet i detta sammanhang nytt och innovativ toch är tänkt att föra alla aktörer som deltar i arbetet med att öka de internationella examensstudenternas anställbarhet närmare varandra i ett hållbart ekosystem som ska skapa en solid och väldokumenterad plattform som överbryggar klyftan mellan internationella studenter och de lokala och regionala arbetsmarknaderna. Rörligheten för internationella studenter med examen slutar inte vid examen, utan är ett alternativ för många under hela deras liv.Med ett oberoende fokus på enbart internationella examensstudenter är den fyrdubbla spiralmetoden i detta särskilda sammanhang ny och innovativ och är tänkt att föra alla aktörer som deltar i arbetet med att öka de internationella examensstudenternas anställbarhet närmare varandra i ett hållbart ekosystem som är bundet till att skapa en solid och väldokumenterad plattform som överbryggar klyftan mellan de internationella examensstudenterna och de lokala och regionala arbetsmarknaderna. Detta innebär att det "lokala" kommer att förändras med tiden, och att interlokalitet kommer att bli en etablerad livsstil för många studenter och akademiker inom den högre utbildningen.
Den önskade effekten i korthet:
- Incitament och modeller för att bygga upp hållbara ekosystem för samarbete med fyrdubbelhelix lokalt, i vilken region som helst globalt för att locka till sig, behålla och inkludera internationella studenter och alumner.
- Ökad anställbarhet för internationella studenter, vilket kommer att ha en positiv effekt på behovet av kvalificerad arbetskraft på lokala regionala arbetsmarknader som stöder företagens tillväxt och innovation.
- Ökad kompetens och förståelse bland berörd personal och i samhället i stort för frågor som rör de internationella examensstudenternas lokala anställningsbarhet och den situation som de står inför
- Ökad synlighet och erkännande av personalens roll när det gäller att öka studenternas anställningsbarhet, samt behovet av kompetensutveckling hos personalen för att tillgodose de internationella examensstudenternas behov av stöd
- Skapande av nya och innovativa initiativ som ITJ och Pre-Internship för att öka anställbarheten för internationella studenter som är ännu bättre anpassade till den lokala arbetsmarknaden och företagens behov
- Ökat antal lokala företag som engagerar sig i högskolestudenter genom att locka till sig arbetsgivare som inte har något eller mycket litet kontakt med internationella examensstudenter.
- Ökat antal lokala företag som är villiga och kan anställa internationella examensstuderande för praktik, projektarbete och deltidsjobb samt alumner för heltidsanställning efter avslutad examen.
- Bättre och mer personliga mekanismer för anställning och introduktion i företagen för att inkludera internationella talanger i deras arbetsgemenskaper.
- Utveckling av system och resultat som kan anpassas till olika sammanhang och behov, vilket gör att de lätt kan exporteras på europeisk nivå. På så sätt är det möjligt att få en positiv inverkan på internationella studenters retention och anställbarhet även i andra EU-länder. På lokal och nationell nivå kan projektresultatet, särskilt personalutbildningen, även användas i andra sammanhang, t.ex. i skolor för vuxna eller i härbärgen för invandrare, för att utbilda personal som huvudsakligen arbetar med utländska ungdomar för att öka deras retention och anställbarhet, vilket är ett stort behov i andra EU-länder.
INTERLOCALITY förankrar därmed starkt den internationella aspekten i ett lokalt/regionalt sammanhang, vilket inte bara stöder inkluderingen av internationella examensstuderande och minskar klyftan mellan missade matchningar när det gäller ungdomars anställbarhet, utan bidrar också till EU-politiken, t.ex. EES 2025, kompetensagendan och handlingsplanen för digital utbildning, och inte minst till den fria rörligheten och sysselsättningen inom EU.