Fem nya digitalt stödda lär- och forskningsmiljöer möjliggör framtidens utbildning på Arcada
Då användningen av artificiell intelligens (AI) och tekniska hjälpmedel ökar och för med sig stora förändringar i arbetslivet står också den högre utbildningen i omvandling. Genom fem nya digitala lär- och forskningsmiljöer vill Arcada garantera sina studenter kompetenser att använda och utveckla digitala lösningar i sina egna branscher.
En ambulanssimulator, robotar, digitala tvillingar och ett digitalt rehabiliteringsgym. Under det senaste året har nya digitala miljöer en efter en färdigställts på Arcadas campus och ny utrustning inkluderats i utbildning, forskning och högskolans samarbetsprojekt. Och det här är bara början.
– Det är fantastiskt spännande att se våra nya labb och hubbar växa fram. Oberoende av bransch behöver dagens studenter kunna hantera och verka i arbetskontexter där digitala verktyg är vardag. Då behöver vi högskolor erbjuda lärmiljöer som motsvarar dagens och framtidens arbetsomgivningar och där forskning och lärande kan föras samman, säger rektor Mona Forsskåhl.
Bild från invigningen av Arcadas nya AI Human Interaction Hub.
Framtidssäkring genom innovation och inverkan
Högskolans nya miljöer är resultatet av ett omfattande arbete som egentligen påbörjades redan 2020. Grundtanken var då att erbjuda studenterna fler mångfacetterade simuleringstillfällen där digitala miljöer och verktyg utnyttjades. Dessutom skulle forskningen och samarbetet med omgivande samhälle utökas.
– Tillsammans med experter inom vård, rehabilitering, teknik, företagsekonomi och digitalisering arbetade högskolan fram en plan för fem miljöer som på 10–15 års sikt skulle framtidssäkra de svenskspråkiga yrkeshögskoleutbildningarna, berättar Forsskåhl.
Arbetet resulterade i en plan för att bygga ett hälsoteknologiskt kunskapscenter, utveckla vårdutbildningarnas simuleringsmöjligheter, införa digitala tvillingar i teknikutbildningarna och skapa ett center som sammanför AI och människan. Dessutom skulle Arcada utveckla smarta och innovativa lärmiljöer i form av hybridundervisningsklassrum och ett entreprenörskapscenter.
Det är uppenbart att miljöerna fyllt en lucka och behovet av att skapa en bredare förståelse av digitalisering inom alla samhällssektorer är avgörande för ett hållbart arbetsliv i framtiden. Redan nu planeras och förverkligas projekt som inte hade varit möjliga utan de nya miljöerna och utrustningen.
Utveckling med hjälp av engagemang
Planen blev verklighet tack vare externt engagemang. Under läsåret 2021–2022 startade Arcada en jubileumsinsamling i samband med att högskolan fyllde 25 år, med målet att samla in extern finansiering till de nya miljöerna. Miljöerna finansierades slutligen med 1,2 miljoner euro, främst genom donationer och projektfinansiering. Antalet gåvor till kampanjen uppgår till 113 stycken och kommer från stiftelser, företag och privatpersoner.
– Kampanjen har konkret visat hur betydelsefulla donationerna och externt stöd är för Arcada. Vi ser också att olika samhällsaktörers intresse att samarbeta med Arcada ökat tack vare utvecklingsarbetet. Datainsamlingen som möjliggörs via den nya utrustningen i miljöerna skapar dessutom nya möjligheter inom forskningen och tvärvetenskapliga utvecklingsprojekt, berättar fundraisingmanager Mia-Maja Wägar.
Bild från invigningen av Arcadas nya AI Human Interaction Hub.
En bredare förståelse och ökat samarbete
Med fem nya miljöer på plats och en jubileumsinsamling som lider mot sitt slut, har utvecklingen bara börjat. Redan nu har flera av satsningarna haft en positiv inverkan på både undervisningen och studenternas lärande.
– Det är uppenbart att miljöerna fyllt en lucka och behovet av att skapa en bredare förståelse av digitalisering inom alla samhällssektorer är avgörande för ett hållbart arbetsliv i framtiden. Redan nu planeras och förverkligas projekt som inte hade varit möjliga utan de nya miljöerna och utrustningen, säger Mona Forsskåhl.
Samarbeten mellan Arcadas forsknings- och innovationsverksamhet, studenter och externa partners är också påbörjade.
– Först ut av de nya miljöerna var kunskapscentret för hälsoteknologi där vi redan nu har slutanvändare engagerade i verksamheten. Förhoppningen där är att studenterna under det kommande läsåret kan öppna klinikverksamhet. Totalt sett har ett tjugotal nya samarbeten med externa partners inletts under året, lyfter Mona Forsskåhl.
Med fokus på framtiden – tillsammans
Utvecklingen inom digitalisering går i hisnande takt men nu står Arcada välrustat att stöda studenterna i det digitala klivet och samtidigt bygga vidare på att skapa lösningar som gynnar hela samhället. Det är ett pågående arbete som högskolan hoppas fortsätta driva tillsammans med alla engagerade.
– Utan donationerna och stödet som Arcada fått, skulle den utveckling som nu sker inte vara möjlig. Som rektor vill jag rikta mitt varmaste tack till alla som hjälpt oss att uppnå våra målsättningar. Tillsammans säkrar vi att den svenskspråkiga yrkeshögskoleutbildningen i huvudstadsregionen hålls attraktiv och konkurrenskraftig nu och i framtiden, säger Forsskåhl.
Fjärrvideo URL
Bekanta dig med Arcadas nya miljöer
Klicka på rubrikerna för att läsa om de nya miljöerna.
Ett hälsoteknologiskt kunskapscenter där studenterna får delta i utvecklingen av digitala lösningar inom rehabilitering och hälsovård. I centret
- Ökas förståelsen för hälsoteknologins tillämpningsmöjligheter inom rehabilitering
- Utvecklas nya hälsoteknologiska lösningar för att möta utmaningarna inom hälsovård
- Involveras slutanvändare i utvecklingen och implementeringen av nya målgruppsanpassade digitala lösningar
Ett digitalt stött simuleringscentrum för vårdutbildningarna där studenterna kan simulera krävande vårdsituationer och patientmöten inför det kommande vårdyrket. Utvecklingen innefattar:
- Tidsenlig digital simuleringsutrustning
- En ambulanssimulator
- Ett kompetenslabb för självstudier
Ett laboratorium för cirkulär produktion och processutveckling för att öka ingenjörsstudenternas färdigheter att arbeta för kostnadseffektiva och hållbara material och produktionsprocesser.
Satsningen inkluderar:
- Mjukvara för digitala tvillingar
- Digitalt kompatibla maskiner
- Robotarmar
- Processträningsmoduler
- Solpaneler
- Fastighetsautomationssystem
Ett kunskapscenter för utveckling av digitala affärs- och servicelösningar för att öka studenternas förståelse för trygga och användarvänliga digitala lösningar. Centret möjliggör
- Hållbar och etisk utveckling av nya digitala lösningar
- Forskningsförutsättningar för robotik och AI med människan i centrum
- Tvärvetenskapliga mötes- och testmiljöer
Flexibla och inspirerande lärmiljöer som möjliggör hybridundervisning och internationella samarbeten i Norden. Utrymmena innefattar:
- Hybridundervisningsklassrum
- Grupparbetsutrymmen
- Ett entreprenörskapscenter