Pedagogikens dag 2024 - Kompetensutveckling genom smidiga övergångar
- Online
Pedagogikens dag fokuserar på smidiga och meningsfulla övergångar för studerande utexaminerade från andra stadiets yrkesutbildning.
Med kompetensbaserade strukturer kan vi stöda ett självstyrt lärande och kompetensutveckling mot valda professioner. Den formella utbildningen på olika stadier behöver samarbeta för att bygga hållbara studiestigar som känns smidiga och meningsfulla för dagens studerande.
Kompetensbaserade studieplaner är ett naturligt val för professionsutbildning som har som uppgift att förse arbetsmarknaden med sakkunnig arbetskraft. Att utveckla kompetensbaserade studieplaner tar tid och kräver eftertanke. Vad kan yrkeshögskolorna lära sig från andra stadiets yrkesutbildning där de har lång erfarenhet av kompetensbaserade studieplaner?
Vi vill ge möjlighet till smidiga övergångar till Arcada för studerande utexaminerade från andra stadiets yrkesutbildning. Hur kan vi göra det tillsammans?
Program
The daily program is mainly in Swedish, but the afternoon lecture will be in English.
9:00 - 9:15 Välkommen och inledning, Carina Kiukas, Akademichef
9:15 – 10:00 Christel Holmlund – Noréen, Sakkunnig kring kompetensbaserade studieplaner på andra stadiets yrkesutbildning, ”Vilka möjligheter ger kompetensbaserade studieplaner – erfarenheter från andra stadiets yrkesutbildning”
10:00 – 10:15 Paus
10:15 – 11:15 Panel; Smidig övergångar – vad förstår vi med det? Hur kan vi utveckla konceptet? Paneldeltagar från Prakticum, Folkhälsan utbildning, Axxell och Arcada.
- Anna Pensar-Kuivumäki, Rektor, Folkhälsan utbildning
- Lotta Sjöblom, Utbildningschef, Prakticum
- Annika Stadius, Direktör för Arcadatjänster
- Emilia Söderlund, Examenshandledare, Axxell
11:15 - 12:15 Lunch
12:15 – 13:45 Workshops kring meningsfulla studiestigar. Med studenters olika kompetenser och behov som utgångsläge strävar vi efter att skapa en studiestig som är smidig och meningsfull. Workshopen fokuserar på teman som vi på basen av erfarenheter identifierat. Hur kan vi stöda till självstyrt lärande med fokus på dessa teman?
- Kompetenser för högskolestudier
- Språkkompetens för högskolestudier och arbetslivet
- Matematisk kompetens för högskolestudier
- Välmående stöd och tjänster
14:00 - 15:00 Niklas Rosenblad, PhD. Postdoctoral Researcher, Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, “What is vocational Bildung and is there a problem with competency-based curricula? A realist analysis”
15:00 - 15:15 Sammanfattning och avslutning