Förstå känslor – gör succé i arbetslivet

Publicerad: 15.01.2020 /

Att förstå känslor ät en nödvändig färdighet för företag och deras kunder. Tisdagen den 14 januari besökte entreprenören Camilla Tuominen Arcada. Hon delade med sig av sina insikter om varför känslor blir allt viktigare i arbetslivet i den digitala tidsåldern.

Camilla Tuominen är professionell talare, illustratör samt författare, och har grundat ett startupbolag med fokus på känslor. Hennes mål är att lära alla inom affärsvärlden och arbetslivet hur man förstår och hanterar känslor, och bland hennes kunder finns välkända företag som Kone och Nordea.

Tuominen, som ibland också har kallats en ”Emotion Evangelist” eller känsloevangelist, besökte Arcadas nätverksevenemang My Future Work den 14 januari för att tala om känslor och hur man kan styra dem.

- Unga människor hör till mina favoritpubliker när jag föreläser, för ni unga är framtiden. Jag vill att ungdomar ska vara smarta på många vis, inklusive känslomässigt, när ni kommer ut i arbetslivet, säger Tuominen.

Tuominen, som har en examen i ekonomi och också har studerat psykologi, arbetade som managementkonsult inom affärslivet när hon valde att göra en helomvändning i karriären genom att grunda ett startupbolag som sysslar med känslor. Varför hon gjorde det är en lång historia – hon skrev till och med en bok på ämnet.

- Jag var frustrerad över hur vi arbetade i affärsvärlden. Jag visste att det inte var hållbart och inte i linje med mina värderingar. Jag kunde inte tänka mig att jag skulle jobba på det sättet i ytterligare 30 eller 40 år, och ville inte att mina barn eller nästa generation skulle få samma upplevelse. Det var därför jag valde att göra något åt det.

Och det hela kretsade kring känslor. Tuominen märkte att ett av de största problemen var att människor försummade känslor i arbetslivet och inte uppmärksammade dem tillräckligt.

- Att ignorera sina känslor orsakar problem inte bara för ens hälsa, utan också för ens produktivitet och kreativitet.

Känslor påverkar dina val

Om du inte lyssnar på dina känslor kommer du troligen att fatta fel beslut, säger Tuominen. Detta kan påverka både ditt personliga liv och ditt arbete.

- Känslor spelar en stor roll i varje interaktion du har med kollegor eller kunder. Om du vill lyckas i affärer måste du alltså vara uppmärksam på och lära dig att förstå inte bara dina egna känslor utan också andras.

Eftersom förståelse av känslor är relevanta för ledarskap och för kundnöjdhet är det viktigt för företagen att lära sig leda dem. I den digitala tidsåldern blir detta allt viktigare.

- Känslor blir ännu viktigare i framtiden på grund av utvecklingen av artificiell intelligens och teknik. Datorer saknar icke-linjära färdigheter som känslor, så det är inom sådana områden vi människor verkligen behövs.

Det finns många sätt människor kan börja leda sina egna känslor både personligen och i en ledarroll för en bättre arbetsmiljö.

- Vi försummar fortfarande ofta känslor. Det är viktigt att vi börjar ge känslorna uppskattning och erkänna att de spelar roll.

Genom sitt föredrag vid Arcada ville Tuominen göra studenterna medvetna om de problem de kan stöta på när de kommer ut i arbetslivet.

- Jag vill att ni ska vara klokare än jag var i den åldern, så att ni inte behöver möta de problem som tidigare generationer har haft. Jag hoppas kunna ge er inspiration och mod att titta noga på era egna känslor och bli mer nyfiken på dem.