Välj vilka cookies (kakor) du använder

Med hjälp av cookies erbjuder vi en bättre användarupplevelse. Du kan hantera och ändra dina inställningar när som helst. Läs mer om våra cookies.

Paola Suhonen om att skapa sin egen framtid

Publicerad: 19.02.2019 /

Artist, författare, designer, entreprenör, filmskapare och blivande musikmanager – många hattar för mångsysslaren Paola Ivana Suhonen som delade med sig av sin inspirerande framgång under rekryteringsevenemanget My Future Work på Arcada 30 januari.

Varumärket Ivana Helsinki, som grundades 1998 av systrarna Paola och Pirjo Suhonen, var från början ett personligt konstprojekt byggt på barndomsminnen. Med tiden utvecklades projektet till en livsstil och ett varumärke som nu utgör en solid plattform där systrarnas drömmar blir till verklighet.     

-    Att vara den entreprenör jag idag är betyder frihet för mig. Att vara den som styr och ställer ger mig total frihet att skapa, vilket samtidigt också innebär att bära ett stort ansvar, förklarar Suhonen. 

För Paola är entreprenörskap en livsstil snarare än en profession, en livsstil som kräver mycket beslutsamhet för att uppnå. Suhonen, som själv växte upp med entreprenöriella föräldrar, menar att entreprenörskap är något som man sakta bygger upp oavsett om det finns i ens gener eller inte.

-    Att leva som en entreprenör innebär att alltid balansera frihet och ansvar, hårt arbete och fritid, problemlösning och en känsla av att aldrig vara färdig med jobbet. Det är en skön smärta man måste lära sig att leva med, säger hon och skrattar.

Att ständigt utvecklas är centralt i en entreprenörs liv och för att utmana sig själv studerar Paola Suhonen som bäst till att bli music manager på Arcada.

 -    Detta ger mig ännu mer praktisk kunskap i musikbranschen. Studierna är flexibla, vilket passar in i mitt liv väldigt bra, poängterar hon, igen med ett leende.  

Paola Suhonen har en unik förmåga att lyfta fram det känsliga och humana när hon skapar, vilket syns tydligt i hennes modefilmer, dokumentärer och fiktiva filmer. Suhonen har vunnit det prestigefyllda priset Student Emmy och är den enda finländaren som nominerats eller vunnit priset. Skaparen har också vunnit en Pro Finlanda-medalj för sitt värdefulla arbete som konstnär. Suhonen har samarbetat med flertalet finska och internationella varumärken, t.ex. Coca-Cola, Uniqlo, Swarowski, Topshop, Google, Sokos Hotels, Nokia och Rovio / Angry Birds. 

Antalet sökande till Arcada ökade

I den gemensamma ansökningen till högskolorna ökade antalet sökande till Yrkeshögskolan Arcada. Högskolans nya e-Socionomutbildning attraherade även ett stort antal sökande.

Kategori: Nyheter

Arcada inleder omställningsförhandlingar

Styrelsen för Yrkeshögskolan Arcada Ab har fattat beslut om att inleda omställningsförhandlingar som omfattar hela personalen. Beslutet fattades på ekonomiska grunder och utifrån behovet av konkreta åtgärder för att sänka kostnaderna.

Kategori: Pressmeddelande