Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Täydennyskoulutus / Sosiaali- ja terveysala
Avun ja tuen tarpeet ovat aikaisempaa monimuotoisempia. Asiakas- ja palveluohjauksen työmuotoja ja -menetelmiä sekä ammatillista osaamista tulee kehittää, jotta asiakkaiden palvelutarpeisiin voidaan vastata.
- Hinta
1500 € + 0% Alv - Koulutusmuoto
Online - Kieli
Suomi - Laajuus
30 OP - Koulutusajankohta
- Viimeinen hakupäivä
- Sisäänpääsyvaatimukset
Valintaperusteena on erikoistumiskoulutuksen edellyttämä koulutus (amk-tutkinto, amk-tutkintoa edeltäneen opistoasteen tutkinto tai muu soveltuva korkeakoulututkinto) sekä työkokemus ja motivaatio.
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen suorittaneilla on vahva ammatillinen osaaminen asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyöstä, palvelujen ja palveluketjujen kehittämisestä sekä palveluinnovaatioiden rakentamisesta. Erikoistumiskoulutuksen suorittanut voi toimia vaativissa palvelujen ja palveluiden yhteensovittamisen tehtävissä. Erikoistumiskoulutukseen voivat hakea sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon, muun soveltuvan korkeakoulututkinnon tai AMK-tutkintoja edeltäneen opistoasteen tutkinnon suorittaneet henkilöt.
Koulutus toteutaan Diakin, Arcadan, Metropolian ja Xamkin yhteistyönä.
Kenelle?
Sinulla on sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai AMK-tutkintoja edeltäneen opistoasteen tutkinto.
Sisältö ja tavoitteet
1. Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Osallistuja
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
- osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
- osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
2. Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 op)
Osallistuja
- osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja suunnitella niiden pohjalta asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
- osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
- hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
- osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa.
3. Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5 op)
Osallistuja
- osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
- osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
- osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
- osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin.
4. Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä (5 op)
Osallistuja
- osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
- osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas – ja palveluohjauksen eri rooleissa
- osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä.
5. Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Osallistuja
- osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
- osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
- osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
- osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.
6. Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Osallistuja
- osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
- tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
- osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
Toteus
Erikoistumiskoulutus toteutetaan verkkokoulutuksena, joten se on mahdollista suorittaa työn ohessa. Koulutuksessa on aikaan sidottua etäopetusta ja ohjausta. Lisäksi koulutuksessa on itsenäistä, ohjattua opiskelua.
Aikataulu
Koulutuksen toteutusaika on 15.1.2024-3.12.2024.
Verkko-opetuspäivät ovat
- ma 15.1.2024 klo 17–18.30
- ti 16.1.2024 klo 17–18.30
- ti 23.1.2024 klo 17–18.30
- ti 30.1.2024 klo 17–18.30
- ti 13.2.2024 klo 17–18.30
- ti 27.2.2024 klo 17–18.30
- ti 5.3.2024 klo 17–18.30
- ti 12.3.2024 klo 17–18.30
- ti 2.4.2024 klo 17–18.30
- ti 9.4.2024 klo 17–18.30
- ti 16.4.2024 klo 17–18.30
- ma 29.4.2024 klo 17–20
- ti 23.4.2024 klo 17–18.30
- ti 14.5.2024 klo 17–18.30
- ti 28.5.2024 klo 17–20
- ti 20.8.2024 klo 17–18.30
- ti 2.9.2024 klo 17–18.30
- ti 10.9.2024 klo 17–18.30
- ti 17.9.2024 klo 17–18.30
- ti 8.10.2024 klo 17–18.30
- ti 22.10.2024 klo 17–18.30
- ti 29.10.2024 klo 17–18.30
- ti 5.11.2024 klo 17–18.30
- ti 19.11.2024 klo 17–18.30
- ti 3.12.2024 klo 17–20