Luovat Web3 ajassa - LUME
Background and goals
Luovien alojen sisältöjen tekijöille ja tuottajille metaversumi, DAOt, digitaalisen taiteen
maailma ja NFT’t tarjoavat uusia ansaintamalleja. Nämä web3 ajan toimintamallit vaativat uudenlaista digitaalista osaamista ja myös ansaintamallien osaamista. Hanke pohjautuu Luovat
metaversumissa esiselvityshankkeeseen, jossa on paikannettu kehittymisen esteenä olevat vajeet digitaalisessa osaamisessa. Luovat web3 ajassa kehittää luova alan sisällön tekijöiden ja välittäjien web3 ympäristössä tarvittavaa osaamista ja uudistaa samalla laajasti kotimaista
luovan alan koulutusta vastaamaan web3 ajan vaatimuksia tuottaen pitkäaikaista muutosta luovan alan innovaatio- ja sen kautta kasvupotentiaaliin.
Projekti toteutetaan kuuden toimenpiteen kautta:
Toimenpide 1: Projektin hallinto, jossa keskeistä on juurruttava toiminta koko prosessin ajan
Toimenpide 2: Luovat web3 yhteisö, viestinnällinen kokonaisuus yleisen tietoisuuden lisäämiseksi
Toimenpide 3. Luovat web3 aikaan kohtaamiset sisältöjen innovoinnin äärellä sisältää käytännön innovaatiohakuisia web3 kokeiluja
Toimenpide 4: Luovat web3 yleisöstä yhteisöksi polulla sisältää innovaatiokokeiluja luovien digiyhteisöjen toiminnan fasilitoinnin ja yhteisömanageroinnin alueilla
Toimenpide 5: Kulttuurituottajat web3:n ja kestävän kehityksen portinvartijana antaa välineitä kestävän kehityksen eri alueiden huomioimiseen ja edistämiseen kulttuurialan tuotannoissa
Toimenpide 6: Luovien alojen web3 osaaminen osaksi kouluttajien koulutusta tähtää julkisen-, yksityisen ja kolmannen sektorin kouluttajien osaamisen kehittämisen. Kouluttajien koulutukseen sisältyy web3 sisältöjen lisäksi web3 ympäristöissä kehittyvä pedagogiikka
Objectives and benefits
Web3-teknologiaan perustuvat innovaatiot, kuten lohkoketjut ja hajautetut sovellukset (dApps), uusi tekijänoikeushallinta ja metaversumi ovat tuomassa mukanaan merkittäviä muutoksia monille eri aloille, mukaan lukien luovat alat. Hankkeen päämääränä on tukea ja kiihdyttää
luovien alojen web3 siirtymää vahvistamalla kansallista verkostoa ja osaamista, jotta se vastaa osaamistarpeita. Hakijakonsortiossa on paljon osaajia, mutta ilman hanketta ja sen mukana rakentuvaa selkeää toimintasuunnitelmaa osaajia ei saada koottua yhteen rakentamaan
valtakunnallisesti koordinoitua kehittämisprosessia.
Esiselvityshankkeen pohjalta on hahmotettu 5 limittäistä tavoitetta sekä yhden
juurruttamistavoitteen, jotka auttavan luovaa alaa positioitumaan osaksi web3 kehitykseen
liittyvää sisällön tuotantoa, ansaintamallien rakentamista, kestävää kehitystä sekä
innovaatiotoimintaa:
1. tietoisuuden lisääminen: tarvitaan tietoa web3 ilmiöstä osana ansaintaa ja laajemmin ihmisen roolia osana digitaalisesti kehittyvässä maailmassa. Tarvitaan välineiden ja ansaintamallien
ohella myös kriittistä ja eettistä keskustelua kehityskuluista yhteiskunnan kannalta mm.
demokratian, yksilönsuojan, datataitojen ja luovien sisällön tekijöiden ja tuottajien roolien
näkökulmista.
2. ketterät luovan alan ja teknologian rajapinnan kokeilut: samalla kun syntyy uusia
mahdollisuuksia luoda ja jakaa digitaalisia sisältöjä, tarvitaan uusien työkalujen ja käytäntöjen oppimista, soveltamista, jatkokehittelyä ja innovointia, joita synnytetään mentoroivan toiminnan
avulla
3. osaamiskapeikkojen täyttäminen monipuolisella eri osaamisen syvyyksiin tähtäävillä sisältökokonaisuuksilla: web3 käyttäjäosaamisessa on valtavia eroja ja tarvitaan erilaisia käyttäjälähtöisesti suunniteltuja osaamisen kehittämisen malleja ja työkaluja, jotka sopivat elinikäisen oppimisen eri vaiheisiin erilaisille luovan alan toimijoille.
4. luovan alan web3 asiantuntijaverkoston vahvistaminen ja yhteistyön inkubointi: web3
kehittämistyötä tehdään useilla toimialoilla ja on tärkeää, että luovien alojen rooleja
ja mahdollisuuksia tuodaan systemaattisesti esille osana laajempia kehittäjäyhteisöjä
osallistumalla eri yhteisöiden keskusteluihin, tapahtumiin ja mediaan.
5. digitaalinen kehitys pitää sisällään sekä uhkia että mahdollisuuksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Kulttuurituottajat toimivat avainasemassa tuotantojensa kestävien ratkaisujen tekemisen näkökulmasta. Hankkeessa kiinnitetään oman toimenpiteenä ja läpileikkaavana
näkökulmana huomiota etenkin tapahtumien ekologiseen, keikkatalouteen kiinnittyvän alan taloudelliseen, luovan alan toimijoiden ja yleisön kautta sosiaaliseen sekä tuotettavien sisältöjen ja toimintatapojen myötä kulttuuriseen kestävään kehitykseen.
6. Juurruttaminen osaksi koulutusta: mukana oleva oppilaitosverkosto sitoutuu juurruttamaan parhaat käytännöt luovien ja kulttuurialojen ammatillisen korkea-asteen koulutukseen ja opettajien koulutukseen valtakunnallisesti. Hanke sitoutuu tekemään strategisesti toimivaa kansallista koulutussuunnittelua kulttuurituotannon alan web3 ansaintamallien koulutuksen
osana.
Tavoitteiden onnistumista mitataan eri puolilta Suomea osallistuvien kohderyhmien (mm. luovilla ja kulttuurialoilla toimiva työikäinen väestö, itsensätyöllistäjät, yrittäjiksi aikovat, yksinyrittäjät, maahanmuuttajat, yrityksissä ja organisaatioissa työskentelevät työntekijät ja johtajat yksityisellä ja julkisella sektorilla sekä alan opettajat) edustajien osallistumisena eri toimenpiteisiin.
Innovaatiokompetenssin kehittymistä tehdään näkyväksi IICA-innovaatiokompetenssimittarilla
(laadullinen ja määrällinen validoitu kompetenssimatriisi (Hero ym. Validating an individual innovation competence, 2021) ja innovaatioiden alueellista vaikuttavuutta IEIA (Hero ym. Innovation Education Impact assessment, 2022) mittaria käyttäen. Kaikkien osioiden laatua mitataan systemaattisesti ja laatu nostetaan tärkeäksi indikaattoriksi toimenpiteiden räätälöinnissä eri kohderyhmille.
Erityisesti Luovat web3:ssa hankkeessa on rakennerahasto-ohjelman osalta keskeisiä
seurattavia indikaattoreita 145, 137, 146 ja 142. Erityistä huomiota annetaan perinteisesti miesvaltaisen teknologia keskeisen ICT alan tasa-arvokysymyksiin ja naisten voimaannuttamiseen osaksi web3 kehitystä, joka toivottavasti on aiempia web kehityksen vaiheita tasa-arvoisempi.